لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: تخلف در زندان اوین محرز است؛ باید با خاطیان برخورد شود


نگهبانان زندان اوین یک زندانی بدحال را کشان‌کشان می‌برند.
نگهبانان زندان اوین یک زندانی بدحال را کشان‌کشان می‌برند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید تخلف در زندان اوین محرز است و باید با خاطیان آن برخورد شود.

حسن شجاعی که روز یکشنبه هفتم شهریور همراه با دیگر اعضای این کمیسیون از زندان اوین بازدید کرده بود، گفته که فیلم‌های منتشر شده از این زندان در روزهای اخیر را «با حضور مسئولینی از قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها مجدداً مورد بازبینی قرار دادیم و از بند‌های زندان بازرسی کردیم».

به گفته او، «این فیلم‌ها در چند سال اخیر توسط دوربین‌های زندان اوین ضبط شده بود و متأسفانه از آرشیو این مجموعه خارج شده است و این فیلم‌ها مربوط به سال ۹۵ تا ۹۹ است».

آقای شجاعی به خبرگزاری صداوسیما گفته که «تخلف در زندان اوین محرز است و ما به این جمع‌بندی رسیدیم که خاطیانی در این پرونده وجود دارند و حتماً باید با این خاطیان برخورد شود».

بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ از زندان اوین پس از آن صورت می‌گیرد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سوم شهریور از این کمیسیون خواست که با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به تصاویر زندان اوین را پیگیری ‌کند.

گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» مردادماه ویدئوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که می‌گوید با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به‌دست آورده است.

این فیلم‌ها نخستین بار روز ۳۱ مرداد توسط رادیو فردا منتشر شدند و حاوی بدرفتاری با زندانیان، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه با بیان این‌که «برخی از ترک فعل‌ها» هم متوجه برخی از مسئولین سازمان امور زندان‌ها و مدیران میانی است، گفته که «جمع‌بندی کمیسیون این است که باید با این مسئولین هم برخورد شود و باید یا استعفاء دهند یا برکنار شوند».

آقای شجاعی حوادث رخ داده در فیلم‌های منتشر شده را «تلخ» خوانده ولی در عین حال مدعی شده است که «تضییع کرامت انسانی یک پدیده گسترده در زندان اوین یا زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نیست».

او در ادامه خواستار اصلاح «ساختارها و فرآیندها» شده و تاکید کرده است: «ساختاری که اجازه می‌دهد خطای کسی باعث تضییع حقوق زندانیان شود هم قابل تحمل نیست و نمی‌توانیم آن را به خطای یک فرد تقلیل دهیم و حتماً باید اصلاحات اساسی در فرآیند‌ها صورت پذیرد».

انتشار فیلم‌های هک شده انتقادهای شدیدی از عملکرد قوه قضائیه برانگیخته است و غلامحسین محسنی اژه‌ای از دادستان کل خواست تا «به فوریت» این موضوع را بررسی کند و گزارش دهد.

با این حال، معاون اول قوه قضائیه روز یکشنبه مدعی شد خیلی از تصاویری که شکنجه،‌ بدرفتاری و کتک زدن زندانیان در زندان اوین را نشان می‌دهد «مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند».

محمد مصدق توضیح نداده که این تصاویر مربوط به کجا هستند ولی گفته است: «برخی از جاهای دیگر این‌ها را گرفته‌اند» و «اصلا ربطی به قوه قضاییه ندارد».

حسن نوروزی، نایب‌ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز گفته است این تصاویر «فیلم‌سازی صهیونیست‌ها» است تا حواس مردم را از «شکست آمریکا از چریک‌های مظلوم و پابرهنه افغانستانی» منحرف کنند.

گروه هکری «عدالت علی» روز یکشنبه در واکنش به این اظهارات به رادیو فردا گفت: «این رژیم همچنان به دروغ پراکنی در مورد شواهدی که ما افشا می‌کنیم ادامه می‌دهد و مایلیم اعلام کنیم که همچنان به فراخوان خود برای اعتراضات سراسری تا آزادی زندانیان سیاسی ادامه می‌دهیم».

زندان اوین معروف‌ترین زندان ایران است که در بندهای مختلف آن زندانیان سیاسی نگه داشته می‌شوند و گزارش‌های متعددی درباره شکنجه زندانیان در این زندان منتشر شده است.

برخی از بندهای این زندان نیز تحت نظر نهادهای امنیتی نظیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که هیچ نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

در همین حال، گروهی از فعالان مدنی و سیاسی در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به این‌که سازمان زندان‌ها زیرنظر رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود، خواستار تشکیل هیاتی مستقل برای رسیدگی به فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین شدند.

در نامه این فعالان، از علی خامنه‌ای به عنوان «بالاترین مقام مسؤل کشور» خواسته شده است که «هیاتی مستقل و قابل اعتماد مردم به منظور احقاق حقوق تضییع‌شده‌ی زندانیان و شناسایی بدون اغماض متخلفان و معرفی آن‌ها به دادگاه» تعیین کند.

آن‌ها افزوده‌اند: «تشکیل این هیات و انتشار نتیجه بررسی‌های آن نویدبخش اراده حاکمیت در پیشگیری از اتفاقات مشابه خواهد بود».

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، سایت امتداد و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG