لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

ریاست مجلس در دست علی لاریجانی ماند


علی لاریجانی (راست) رئیس مجلس می‌ماند.
علی لاریجانی (راست) رئیس مجلس می‌ماند.

علی لاریجانی روز چهارشنبه، نهم خردادماه، با پیشی گرفتن از محمدرضا عارف، رهبر اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی ایران، بار دیگر به ریاست این نهاد انتخاب شد.

آقای لاریجانی، از فراکسیون موسوم به «نمایندگان ولایی»، از سال ۱۳۸۷ ریاست قوه مقننه جمهوری اسلامی را در دست دارد.

روز سه‌شنبه علی لاریجانی و محمدرضا عارف به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی معرفی شده بودند.

در همین روز اعلام شد که انتخابات هیئت رئیسه مجلس در روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

اعضای فراکسیون امید مجلس، فراکسیون اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان حامی دولت روحانی، در جلسه صبح سه‌شنبه خود آقای عارف، علی مطهری و مسعود پزشکیان را به عنوان نامزدهای ریاست و نواب رئیس مجلس انتخاب کرده بودند.

حال گزارش‌ها از صحن مجلس حاکی است که روز چهارشنبه در پی رای‌گیری مخفی از نمایندگان مجلس علی لاریجانی برای سومین سال پیاپی به عنوان رئیس دهمین دوره مجلس انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، انتخاب روز چهارشنبه برای ریاست مجلس در دو دور برگزار شد.

ایرنا گزارش داد: «در دور نخست، محمدرضا عارف با ۱۱۴ رای از علی لاریجانی با ۱۰۱ رای و حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۵۴ رای از ۲۷۲ رای ماخوذه پیشی گرفت، از این رو انتخابات ریاست مجلس به دور دوم کشیده شد، ولی نهایتا حمیدرضا حاجی‌بابایی از انتخابات ریاست مجلس کنار کشید.»

بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس ایران، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق نمایندگان صاحب رای است و در صورتی که در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود در انتخابات دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

در دور دوم این انتخابات، محمدرضا عارف ۱۲۳ رای و علی لاریجانی ۱۴۷ رای کسب کرد.

در پی انتخابات رئیس مجلس، انتخابات هیئت رئیسه مجلس نیز برگزار شده و بر اساس نتایج آن مسعود پزشکیان و علی مطهری، هر دو از فراکسیون امید، به عنوان نایب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب شدند.

طبق جدولی که خبرگزاری تسنیم از اعضای هیئت رئیسه جدید مجلس منتشر کرده است، در این هیئت شش نفر از فراکسیون نمایندگان ولایی، چهار نفر از فراکسیون امید، و دو نفر از فراکسیون مستقل‌ها هستند.

صادق آملی لاریجانی، برادر علی لاریجانی، ریاست قوه قضاییه را در ایران بر عهده دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم، رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG