لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

اعتراض در مجلس ایران به توییت معاون رئیس‌جمهوری در رابطه با لایحه بودجه


توییت یکی از معاونان رئیس‌جمهوری ایران در رابطه با تعییر لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی اعتراض یکی از نمایندگان و رئیس مجلس را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، بهروز نعمتی روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در صحن علنی مجلس با اشاره به نوشته جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در توییتر، وی را متهم کرد که «اقتدار و جایگاه مجلس را با توییت‌پراکنی خدشه‌دار کرده است».

جمشید انصاری که معاون رئیس‌جمهوری ایران نیز محسوب می‌شود دو روز قبل از این در واکنش به اعمال تغییرات در لایحه بودجه دولت در توییتر نوشته بود که «امروز کمیسیون تلفیق و مجلس به بهانه تصویب بودجه میدان‌دار به هم ریختن قواعد اداره امور شده‌اند».

وی همچنین در این توییت، مقایسه‌ای نیز میان عملکرد دولت‌های محمود احمدی‌نژاد با دولت حسن روحانی در قبال لایحه بودجه داشته و نوشته است که دولت آقای احمدی‌نژاد تلاش می‌کرد با لایحه بودجه خود قوانین عمومی کشور را به هم بریزد، اما الان مجلس چنین می‌کند و «همه چیز تغییر کرده است!»

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تخلفات دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده است. در یک مورد دیوان محاسبات ایران اعلام کرده که آقای احمدی‌نژاد از سال ۸۷ به بعد، بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان از پول فروش نفت را به صورت «غیرقانونی» هزینه کرده که این رقم باید به خزانه بازگردانده شود.

اما بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با رد سخنان جمشید انصاری در رابطه با عملکرد مجلس شورای اسلامی می‌گوید که مجلس در حقیقت «ایرادات لایحه بودجه دولت را برطرف می‌کند».

وی سپس ادامه داده که « این موضوعات کم ارزش‌تر از این است که یک معاون رئیس‌جمهوری چنین سخن بگوید».

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به تذکر بهروز نعمتی، توییت جمشید انصاری را «کار نادرستی» خوانده است.

آقای لاریجانی خطاب به دولت گفته است: «مگر لایحه خیلی منقحی به مجلس داده‌اید که توقع تصویب عین آن را دارید؟ کل لایحه بودجه دولت مشخص است و موارد کمی که در مجلس تغییر یا اصلاح شده نیز مشخص است. حالا چه چیزی را به هم ریخته‌ایم؟ چرا جامعه را با این سخنان به هم می‌ریزید؟»

مجلس شورای اسلامی روز هشتم بهمن در اقدامی کم سابقه به کلیات لایحه بودجه رای منفی داد و آن را به کمیسیون تلفیق بازگرداند. سه روز بعد از آن مجلس ایران کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ را تصویب کرد.

قطع یارانه چند میلیون نفر از شهروندان و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دو موضوع مورد اختلاف بین دولت و مجلس بود که به گفته رئیس مجلس اکنون با تغییر پیشنهاد دولت، «تلاش شده است به همه افراد نیازمند، یارانه پرداخت شود».

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به رسانه‌ها گفته است که بهای حامل‌های انرژی افزایش نیافته و همچون سال ۹۶ خواهد بود.

اما اعتراض بهروز نعمتی و علی لاریجانی به توییت جمشید انصاری باعث شد که سخنگوی دولت نیز به میدان بیاید اگرچه به جانبداری از مجلس.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت اظهار داشت: «حتما با معاون رئیس‌جمهورب که این توئیت را داده صحبت می‌کنم».

وی افزود: «همان‌طور که رئیس مجلس عنوان کرد مجلس در راستای تنقیح و اصلاح قانون بودجه گام بر می‌دارد. بنابراین خرسندی ملت این است که قوا در راستای وحدت گام بردارند».

این در حالی است که حسن روحانی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت که دولت در رابطه با بخش یارانه‌ها در لایحه بودجه خواستار دستیابی به تفاهم با مجلس شورای اسلامی بود، اما این تفاهم میسر نشد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و وکیل ملت/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG