لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

پلمب کلینیک‌های دامپزشکی صدای مجلس را هم درآورد


یک ارباب‌رجوع در یک مرکز دامپزشکی در تهران، عکس از ثمین احمدزاده
یک ارباب‌رجوع در یک مرکز دامپزشکی در تهران، عکس از ثمین احمدزاده

در ادامه مخالفت‌های گسترده با اقدام شهرداری تهران در پلمب کلینیک‌های دامپزشکی، کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان دامپزشکی خواستار جلوگیری از اقدام شهرداری یا دخالت وزیر جهاد کشاورزی برای خاتمه دادن به این موضوع شد.

خبرگزاری‌های رسمی روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، تصویر نامه احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، به علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی ایران، را منتشر کرده‌اند که در آن خواستار جلوگیری از تصمیمات یک‌جانبه شهرداری تهران در پلمب مراکز درمانی حیوانات و دخالت وزیران جهاد کشاورزی و کشور برای خاتمه دادن به این کار شده است.

در ماه‌های اخیر، شهرداری تهران مستقلاً شمار زیادی از مراکز درمانی حیوانات و کلینیک‌های دامپزشکی را به دلیل آن‌چه «نبود دستورالعمل» می‌خواند، پلمب کرده است.

شهرداری تهران اعلام کرده است که پلمب این مراکز درمانی، برای اجرای «رأی کمیسیون ماده صد قانون شهرداری» است که بر اساس آن استفاده کاربری غیرمسکونی در واحدهای مسکونی ممنوع است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه خود با اشاره به برگزاری جلساتی از قبل در این کمیسیون برای رفع مشکل قانونی، تأکید کرده است که شهرداری «به دور از توجه ویژه به مسائل علمی و تخصصی و منافع عمومی، اقدام به اتخاذ تصمیمات یک‌جانبه می‌نماید».

محمدحسن اصغری، از اعضای جامعه دامپزشکان ایران، مشکل را «نبودِ تعامل بین شهرداری به‌ عنوان متولی شهر و سازمان دامپزشکی به‌ عنوان مرجع صدور پروانه» اعلام کرده و تأکید کرده است که این صرفاً یک خلأ قانونی است.

به‌ گفته برخی از اعضای جامعه دامپزشکان ایران، شهرداری تهران از آنان خواسته است مراکز درمانی خود را به خارج از شهر منتقل کنند. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند خارج کردن این مراکز درمانی از شهرها باعث کاهش مراجعه مردم می‌شود و علاوه بر تأثیر سوء اقتصادی، منجر به گسترش بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نیز خواهد شد.

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در نامه خود به رئیس سازمان دامپزشکی کشور از این سازمان خواسته است به تکالیف قانونی در تعامل با شهرداری اقدام کند یا «با تهیه و ارسال گزارش توسط وزیر جهاد کشاورزی از طریق وزارت کشور یا هیئت محترم دولت به این مسئله خاتمه داده شود».

پیش از این در روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اقدامات مهمی که در شرایط فعلی و بحران شیوع کرونا توسط کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود، بر لزوم توقف پلمب این کلینیک‌ها تأکید کرده بود.

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، همچنین گفته بود: «اگر این مراکز فعال نباشند و خدمات لازم را به مردم و حیوانات خانگی ارائه ندهند، بیم آن می‌رود که شهرها دچار شیوع بیماری‌های مشترک شهری شوند.»

شمار کسانی که در ایران از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است. برخی از این شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، اقدام شهرداری تهران در پلمب کلینیک‌های دامپزشکی را «نوعی مقابله حکومت با رواج پدیده نگهداری از حیوانات خانگی» ارزیابی می‌کنند.

منابع: خبرگزاری‌های ایلنا، ایسنا، موج، توئیتر، رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG