لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

کمیسیون قضایی مجلس به بررسی لایحه «عفاف و حجاب» پایان داد


یک هفته پس از موافقت نمایندگان مجلس با بررسی لایحه «عفاف و حجاب» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس روز یکشنبه ۲۹ مرداد از اتمام بررسی این لایحه در کمیسیون خبر داد که زمینه را برای اجرای آزمایشی آن فراهم می‌کند.

موسی غضنفرآبادی در این زمینه گفت: «منتظریم گزارش ما در سامانه مجلس بارگذاری شود و این لایحه در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.»

بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به این معناست که صحن علنی مجلس درباره محتوای آن تصمیم‌گیری نمی‌کند و فقط مدت زمان اجرای آزمایشی آن به تصویب مجلس می‌رسد.

در همین حال، یک عضو دیگر کمیسیون قضائی مجلس بازگشت گشت‌های امنیت اخلاقی فراجا موسوم به «گشت ارشاد» بر اساس این لایحه را تکذیب کرد و اعلام کرد: «برخورد با ناهنجاری به سبک گذشته که در آن گشت ارشاد اقدام به بازداشت متخلفان می‌کرد، نخواهد بود.»

حسن نوروزی در عین حال تأیید کرد با افرادی که به صورت «سازمان‌یافته دست به ولنگاری و مقابله با حرکات نظام اسلامی بزنند»، برخورد انتظامی خواهد شد.

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۱ مرداد با اشاره به تغییراتی در لایحه حجاب، خبر داده بود که کمیسیون قضائی مجلس در جریان بررسی این لایحه «گشت ارشاد را برگردانده» و به نیروهای انتظامی اختیار «برخورد خیابانی با زنان» را داده است.

همچنین امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به انتشار گزارشی در یک روزنامه مبنی بر اینکه در لایحه «عفاف و حجاب» مواردی مانند «ممنوعیت کاشت ناخن، اجباری شدن چادر در دانشگاه و مدارس، استخدام طلاب در مدارس، اعطای مجوز شوکر و اسپری به بسیجیان» پیشنهاد شده است، این موارد را تکذیب کرد و آنها را «دروغ محض و شایعه» خواند.

حسن نوروزی هم اجباری شدن چادر در دانشگاه‌ها را رد کرد و گفت: «معلوم است که چادر دیگر هیچ گاه چادر اجباری نیست.»

اعتماد روز یکشنبه در گزارشی، بخشی از پیشنهادات نمایندگان مجلس به کمیسیون قضایی را اعلام کرد و بر اساس «شنیده‌ها» نوشت یکی از پیشنهادات درباره ماده ۱۲ لایحه آن بوده که در پایان این بند عبارات «همچنین استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر برای کلیه دانشجو، معلمین و بانوان شاغل در آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی الزامی و کاشت ناخن و مژه برای آنان ممنوع می‌باشد.» اضافه شود.

این روزنامه مدعی شده بود که همین نماینده پیشنهاددهنده در موردی دیگر خواستار «الزام دانش‌آموزان به استفاده از چادر» شده است.

اعتماد همچنین گزارش داده بود یکی از پیشنهادات درباره ماده ۳۲ این لایحه آن بوده که «اعطای مجوز شناسایی و سامانه ثبت تخلفات و تجهیزات دفاع شخصی مانند شوکر و افشانه» به بسیجیان به این بند افزوده شود.

پیش از این مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای روز ۱۹ مرداد گفته بود بعد از انتشار متن لایحه ۷۰ ماده‌ای «عفاف و حجاب»، درباره آن «۱۵۰۰ پیشنهاد» ارائه شده و به نظر می‌رسد روزنامه اعتماد بخشی از همین پیشنهادات را فاش کرده است.

بعد از آغاز اعتراض‌های سراسری سال گذشته که مخالفت با حجاب اجباری یکی از نمادهایش بود، مجموعه برخوردهای حکومتی در مقابل نافرمانی مدنی زنان و تن ندادن به حجاب اجباری ناکام مانده و مقام‌های جمهوری اسلامی با اجرای لایحه حجاب و مجازات‌هایی مانند «جریمه‌های چند ده میلیون تومانی، مصادره اموال و حبس‌های سنگین» قصد مقابله با زنان را دارند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا.
XS
SM
MD
LG