لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

امیرعبداللهیان: برخی از عاملان ترور فخری‌زاده بازداشت شده‌اند


حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل، روز سه‌شنبه خبر داد که برخی از «عاملان» ترور محسن فخری‌زاده، چهره ارشد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «شناسایی و دستگیر شده‌اند».

این مقام مجلس شورای اسلامی به تعداد و هویت این افراد اشاره نکرد و در این باره شواهدی نیز ارائه نکرد.

اظهارات آقای امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم بیان شده که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، متن آن را منتشر کرده است.

وی در این گفت‌وگو اسرائیل را مسئول اصلی ترور آقای فخری‌زاده دانست، اما در عین حال تاکید ‌کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر نیز به آن کمک کرده‌اند.

این مقام ایرانی اظهار داشت: «در خصوص طراحان و عاملان ترور شهید فخری‌زاده شواهد مختلفی وجود دارد که صهیونیست‌ها در این موضوع نقش داشتند، اما آیا صهیونیست‌ها به تنهایی و بدون همکاری مثلا سرویس آمریکا یا سرویس دیگری قادر بودند این کار را انجام بدهند؟ قطعا قادر به انجام این کار نبودند.»

وی سپس ادعا کرد که جزئیات این رخداد برای دستگاه امنیتی ایران مشخص شده، اما تا تکمیل شدن این تحقیقات ترجیح این است که جزئیات اعلام نشود.

ساعاتی قبل از این گفت‌وگو، جانشین فرمانده سپاه پاسداران از «پیشرفت» در بررسی ترور محسن فخری‌زاده خبر داده بود.

علی فدوی اما جزئیاتی از این امر ارائه نداد و تنها با اشاره به تلاش برای دستگیری عوامل این ترور گفت: «کسانی که از دهه شصت خیانت به ملت ایران را آغاز کردند، باید شناسایی و معرفی شوند».

با این حال حسین امیرعبداللهیان گامی فراتر از این برداشت و به برخی «بازداشت‌ها» پیرامون این ترور پرداخت.

وی اظهار داشت: «عاملان اجرای این ترور که بخشی از آنها توسط دستگاه‌های امنیتی ما شناسایی و حتی دستگیر شده‌اند، از عدالت فرار نخواهند کرد و حتما برخورد قوی پشیمان‌کننده‌ای با آنها خواهد شد.»

هنوز درباره چگونگی ترور آقای فخری‌زاده در نزدیکی تهران ابهامات بسیاری وجود دارد.

مقام‌های ایرانی از یک سو روایت‌هایی متناقض در مورد ترور فخری‌زاده داشته‌اند و بعضی روایت‌ها از حضور مهاجمان در صحنه ترور و درگیری شدید آنها با محافظان فخری‌زاده حکایت دارد. از سوی دیگر آخرین اظهارات مقامات ایرانی حاکی از آن است که این ترور با استفاده از «دستگاه ماهواره‌ای» و تکنولوژی «هوش مصنوعی» انجام گرفته است.

به گفته علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، «تیربار داخل نیسان مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی فخری‌زاده زوم کرده و از هوش مصنوعی بهره برده است».

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز دو روز پس از ترور محسن فخری‌زاده بدون ذکر منبع اعلام کرد که تیراندازی به سمت خودروی او با استفاده از «سلاح‌های خودکار» صورت گرفته و «هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته است».

XS
SM
MD
LG