لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

تخطی از مقررات کرونایی؛ صعود سه هزار نفر به دماوند، نخل‌برداری شبانه در میبد


یکی از عکس‌های تجمع کوهنوردان در قله دماوند
یکی از عکس‌های تجمع کوهنوردان در قله دماوند

علی‌رغم اعلام قبلی فدراسیون کوهنوردی مبنی بر تعطیلی پناهگاه‌های قله دماوند به ‌دلیل قرمز بودن وضعیت کرونا در استان تهران، هفته گذشته حدود سه هزار نفر راهی صعود از این قله شدند.

شب گذشته نیز اعضای یک هیئت عزاداری در میبد، به‌رغم اعلام ممنوعیت‌های ناشی از شیوع کرونا، پس از نیمه‌شب مراسم «نخل‌برداری» برگزار کردند.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۳۱ مرداد، نوشت در حالی که اعلام شده بود صعود به دماوند به‌ خاطر وضعیت قرمز کرونا ممنوع است، کوهنوردان بسیاری بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی اقدام به صعود کردند.

این خبرگزاری تعداد کوهنوردان را حدود سه هزار نفر اعلام و اضافه کرده است که هیچ نهادی اقدام جدی برای جلوگیری از این وضعیت نمی‌کند.

این در حالی است چهارشنبه گذشته، فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود با توجه به اعلام ممنوعیت تردد در صعود به دماوند توسط بخشداری لاریجان، پناهگاه‌های فدراسیون از ارائه خدمات به کوهنوردان معذور است.

این فدراسیون در عین حال گفته بود شهرداری و شورای شهر رینه با این ممنوعیت همراهی نکرده‌اند و مسئولیت ماجرا را متوجه آنان است.

در گزارشی دیگر ​به نقل از پایگاه خبری «یزد فردا»، یک هیئت عزاداری در شهر میبد، در ساعت دو نیمه‌شب اول محرم اقدام به برگزاری مراسم سنتی «نخل‌برداری» کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حسین فلاح، رئیس شورای تأمین میبد، با انتقاد از بی‌اعتنایی به قانون و اصول بهداشتی، اعضای این هیئت را «خاطی» خواند و گفت: «وظیفه همه مراجع قانونی است تا با خاطیان برخورد جدی و قانونی به عمل‌ آورند.»

این مقام محلی توضیح بیشتری درباره جزئیات «برخورد جدی و قانونی با خاطیان» نداد.

در پی بالا گرفتن بحث بر سر نحوه برگزاری عزاداری‌های محرم در چند هفته گذشته، نهایتاً ستاد ملی کرونا اعلام کرد عزاداری با رعایت مقررات ویژه، از جمله استفاده از فضاهای غیرمسقف، فاصله‌گذاری فیزیکی، ممنوعیت استفاده از سنج و طبل و پخش غذا و نوشیدنی، بلامانع است.

XS
SM
MD
LG