لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

حضور مردم و خانواده‌ها در اولین پنج‌شنبه سال بر مزار معترضان کشته شده با تاکید بر ادامه اعتراضات و دادخواهی


مزار نیکا شاکرمی در آرامستان امامزاده حیات‌الغیب در جاده خرم‌آباد به اندیمشک
مزار نیکا شاکرمی در آرامستان امامزاده حیات‌الغیب در جاده خرم‌آباد به اندیمشک

مزار معترضان کشته شده در بهشت زهرای تهران و آرامستان‌های کرج، اراک، سمیرم، ایذه، اهواز، تبریز، ساری، رشت، قزوین، تبریز، سنندج، زاهدان و بسیاری از شهرهای ایران روز سوم فروردین ماه همزمان با اولین پنج‌شنبه سال نو شاهد حضور مردم و خانواده‌ها بر مزار معترضان کشته شده، سر دادن شعارهایی چون «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و تاکید بر ادامه اعتراضات و دادخواهی بودند.

در بهشت زهرای تهران جمعی از مردم و خانواده‌های معترضان کشته شده در اولین پنج‌شنبه سال نو بر مزار معترضان کشته شده حضور یافتند و مزار حمید رضا روحی، معترض کشته شده در جریان تظاهرات شهر زیبا در غرب تهران و محسن شکاری، معترض اعدام شده، شاهد حضور مداوم و پر شمار مردم بود. حاضران با اهدای گل و نوشته‌هایی بر مزار این دو معترض به آنها ادای احترام کردند.

جمعی از مردم و خانواده‌های معترضان کشته شده با با حضور بر مزار سیاوش محمودی در قطعه ۳۲۷ بهشت زهرا، مزار این معترض نوجوان را که در تظاهرات محله نازی‌آباد به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد، گلباران کردند.

همچنین جمعی از مردم و خانواده‌های معترضان کشته شده نیز روز پنج‌شنبه بر مزار علی سیدی، مریم اسمعیل‌زاده، مهدی لیلازی، عرفان ساریخانی، صدف موحدی، علی روزبهانی و تعداد دیگری از معترضان کشته شده، در بهشت زهرا حضور یافته و ضمن گلباران مزارشان به آنها ادای احترام کردند.

در اراک نیز جمعی از مردم روز سوم فروردین همزمان با اولین پنج‌شنبه سال ۱۴۰۲ در آرامستان این شهر بر مزار مهرشاد شهیدی‌نژاد حضور یافتند و با گلباران مزار این معترض کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ادای احترام کردند.

حاضران بر مزار مهرشاد شهیدی‌نژاد با سردادن شعارهای اعتراضی از جمله «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» بر ادامه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی تاکید کردند.
تعدادی از فعالان مدنی و همچنین چند تن از معترضانی که به تازگی از بازداشت آزاد شده‌اند

روز پنج‌شنبه سوم فروردین در آرامستان امامزاده حیات‌الغیب در جاده خرم‌آباد به اندیمشک بر مزار نیکا شاکرمی حضور یافته و به این معترض کشته شده ادای احترام کردند.

در شهر سمیرم استان اصفهان، در اولین پنج‌شنبه سال ۱۴۰۲ تعدادی از دوستان، بستگان و همچنین فاطمه عباسی، خواهر علی عباسی، مراسم تولد این معترض کشته شده را بر مزار او برگزار کردند.

در زاهدان نیز جمعی از مردم، دوستان و بستگان محمدجواد نارویی، مراسم تولد او را بر مزارش برگزار کرده و به این معترضان کشته شده در جمعه خونین زاهدان ادای احترام کردند.

بسیاری از خانواده‌های معترضان کشته شده در روزهای آغازین سال نو، در جریان حضور بر مزار معترضان کشته شده و همچنین با انتشار یاداشت‌های و پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بر دادخواهی و ادامه اعتراضات تاکید کردند.

مادر محمدجواد زاهدی، معترض ۲۰ ساله‌ای که در تظاهرات ساری به دست نیروهای حکومتی کشته شد، با انتشار تصویری از خود کنار تصاویر فرزندش در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «شکسته‌ام، داغ تو من را دیوانه کرد، لعنت به کل نظام.»

همزمان با حضور جمعی از مردم و خانواده محمدحسن ترکمان، دانشجوی کشته شده در اعتراضات شهر بابل، بر مزار او در آرامستان شاهین‌شهر، محمدجواد ترکمان در صفحه اینستاگرام خود خطاب به مقام‌های حکومتی نوشت: «شما باید بترسید از ما چون سالی را سپری کردیم که عزیزان‌مان را از ما گرفتید.»

برادر محمدحسن ترکمان در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت:«از هر ظلم و ستمی دریغ نکردید، دروغ گفتید، تهدید کردید، فشار گذاشتید تا سکوت کنیم با منت تن بی‌جان برادرم را تحویل دادید، عزایمان را میدان جنگ کردید.ما هم به زودی نفستان را در سینه خفه خواهیم کرد و شادیتان را به عزا تبدیل خواهیم کرد، کابوستان خواهیم شد. باید بترسید از این همه خون پاک ریخته شده.»

چند آرامستان در شهر ایذه و روستاهای اطراف آن نیز در اولین پنج‌شنبه سال شاهد حضور جمعی از مردم و خانواده‌ها بر مزار معترضان کشته شده بودند. در آرامستان بیت‌الزهرای ایذه جمعی از مردم و بستگان دنیا فرهادی با حضور بر مزار او، به این دانشجوی کشته شده ادای احترام کردند و در آرامستان روستای پرچستان گوروئی نیز جمعی اردم و بینگان کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، را گلباران کردند.

جمعی از مردم و بستگان میلاد سعیدیان‌جو نیز با حضور بر مزار او به این معترض کشته شده و دیگر قربانیان کشتار ۲۵ آبان ماه ایذه ادای احترام کردند.

مزار معترضان کشته شده در بسیاری از شهرهای دیگر ایران از جمله ساری، آمل، نوشهر، رشت، بندرانزلی، مشهد، شیراز، اهواز، فومن، سیاهکل، قزوین، تبریز، سیرجان، سنندج، سقز، جوانرود، مهاباد، قروه، بوکان، کرمانشاه و دیگر شهرهای ایران نیز در اولین پنج‌شنبه سال نو شاهد حضور جمعی از مردم و خانواده‌ها بر مزار معترضان کشته شده، گلباران این مزارها و ادای احترام به آنها بودند.

همزمان با حضور گسترده مردم و خانواده‌ها بر مزار معترضان کشته شده در شهرهای مختلف ایران جمعی از فعالان مدنی نیز به دیدار خانواده‌های ایم معترضان رفتند و از جمله جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی و محمود بهشتی‌لنگرودی عضو کانون صنفی فرهنگیان به دیدار خانواده جواد رضایی، معترض کشته شده در لاهیجان، رفتند.

جمعی از فعالان مدنی و معترضانی که به تازگی آزاد شده‌اند نی روز پنج‌شنبه بر مزار جواد حیدری از معترضان کشته شده در قزوین، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو معترض اعدام شده، ابراهیم کتابدار از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ حضور یافته و به آنها ادای احترام کردند.

XS
SM
MD
LG