لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

۸۸ میلیون تلفن همراه در ایران


آن‌گونه که مرکز آمار ایران اعلام کرده است ۸۸ میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور مشغول به کار است. ۲۰ درصد از تعداد مشترکان این تلفن‌ها را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده است که در سال ۱۳۹۶ شمار مشترکان تلفن همراه مشغول به کار در کل کشور به ٨٨ میلیون رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود هفت درصد رشد داشته است.

همزمان شمار مشترکان تلفن همراه در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۸۵، حدود ۴۷۴ درصد افزایش یافته است.

تلفن هوشمند هم اکنون به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ایرانیان تبدیل شده و برای برخی افراد جای رایانه‌های شخصی را هم گرفته است.

سهم تولیدکنندگان تلفن همراه

اما بد نیست سری هم به سهم تولیدکنندگان اصلی تلفن‌های مشغول به کار در ایران بزنیم. در حقیقت تا همین سال پیش گفته می‌شود که بیشترین موبایل‌های ایرانی‌ها از طریق قاچاق وارد ایران شده‌اند. همان سال سایت جی اس ام که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند گزارش داده بود که ارزش بازار موبایل ایران «به ۶ میلیارد دلار می‌رسد».

آخرین آمار از تنوع برندها در بازار، به سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد. آمار موسسه GFK در زمینه سهم برندهای مختلف در بازار موبایل ایران در سه ماه تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌دهد سامسونگ ۵۱ درصد، هوآوی ۱۴ درصد، ال‌جی ۱۳ درصد، اپل ۱۱ درصد، اچ‌تی‌سی ۴ درصد، سونی ۲ درصد و سایر برندها ۵ درصد سهم فروش بازار را در اختیار داشته‌اند.

سایت تکنولوژی دیجیاتو درباره آمار این موسسه آورده است: «موسسه GFK آمار کلی موبایل‌های موجود در ایران را نیز منتشر کرده که البته می‌توان با مقداری شک به آن نگریست. در این آمار برند سامسونگ ۴۵ درصد و اپل ۳۰ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته‌اند. جدا از مورد عجیبِ اپل، این موسسه سهم ال‌جی را ۱۰ درصد و هوآوی را ۸ درصد عنوان کرده در صورتی که بر اساس آمارهای کافه بازار، هوآوی پس از سامسونگ در رتبه دوم موبایل‌های اندرویدی قرار می‌گیرد. این موسسه سهم سونی را ۳ درصد و اچ تی سی را نیز ۲ درصد از بازار ایران گزارش کرده در حالی که سایر برندها ۲ درصد دیگر را به خود اختصاص داده‌اند.»

به‌نظر نمی رسد که در یک سال این درصد‌ها چندان تغییری کرده باشند. تنها امکان دارد به دلیل طرح ریجیستری و سخت‌تر شدن واردات گوشی‌های اپل و همچنین قیمت‌های زیاد آن‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز، سهم اپل در بازار کاهش یافته باشد و احتمالا بازار کمی به‌نفع گوشی‌های ارزان‌قیمت ساخت شرکت هواوی چین چرخش پیدا کرده باشد.

سایت زومیت درباره رکورد جدید ۸۸ میلیونی در زمینه تلفن‌های همراه در ایران نوشته است: « هنگامی‌ که جمعیت کنونی ایران به روایت آمارها حدود ۸۰ میلیون نفر در نظر گرفته می‌شود، این آمار نشان می‌دهد که تعداد مشترکان تلفن همراه مشغول به کار، از جمعیت ایرانیان فراتر رفته‌ است. این آمار نشان می‌دهد موبایل‌ها که به محصولاتی همه‌فن‌حریف تبدیل شده‌اند، علاوه بر پتانسیلی فوق‌العاده برای رشد بازار تکنولوژی، چه جایگاه مهمی در رشد و شکوفایی انواع کسب‌وکار و استارتاپ‌های جدید و قدرتمند می‌توانند داشته باشند».

مشکلات پیش‌رو

رشد تعداد تلفن‌های همراه در ایران در چند سال اخیر با افزایش سرعت اینترنت در ایران همراه بوده، هرچند وضعیت سانسور و فیلترینگ وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بسیاری با تلفن‌های همراه وارد آن‌ها می‌شوند همچنان روندی رو به افزایش داشته‌است.

حالا کاربران ایرانی با دو مشکل دیگر نیز روبه‌رو هستند: افزایش بهای ارز که طبیعتا بر بهای کالاها اثر می‌گذارد و افزایش قیمت اینترنت.

آنچه در اظهارات حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیز مشهود است: «هزینه‌ی ارزی اپراتورها در این شرایط اقتصادی سه برابر شده و کار اپراتورها بسیار ارزبر است. تغییرات در تمام عرصه‌های مملکت رخ داده و موجب افزایش قیمت‌ها شده است».

XS
SM
MD
LG