لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

بازگشت بخشی از زائران ایرانی اربعین به دلیل کمبود آب و وسیله نقلیه


در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از عبور دو میلیون زائر مراسم اربعین از مرزهای ایران به داخل عراق خبر داده‌اند، گزارش‌هایی نیز از بازگشت بخشی از زائران به دلیل نبود وسایل نقلیه و امکانات برای سفر به کربلا منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ساجدی‌نیا، دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین، روز شنبه، ۲۰ مهر، اعلام کرد که دو میلیون زائر از مرزهای ایران عبور کرده‌اند.

در مقابل در روزهای اخیر گزارش‌هایی از بازگشتن تعدادی از زائران به دلیل نبود وسایل نقلیه برای سفر به کربلا و همچنین کمبود امکانات مانند آب آشامیدنی منتشر شده است.

در همین زمینه خبرگزاری فارس خبر داد که به دلیل افزایش تعداد زائران ایرانی، عراق «غافلگیر» شده، «به طوری با کمبود امکانات به ویژه در حمل و نقل مواجه شدند».

به گفته این خبرگزاری، «تعداد قابل توجهی» از زائرانی که از مرز خسروی در ایران عبور کرده‌اند، در عراق در انتظار انتقال به کربلا هستند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشته‌اند که اتوبوس‌ها و دیگر وسایل نقلیه در عراق برای انتقال مسافران به کربلا کرایه‌‌هایی گزاف درخواست می‌کنند.

همچنین گزارش‌های مشابهی درباره دریافت کرایه پارکینگ بالاتر از میزان معمول در مرزهای ایران منتشر شده است.

در همین حال عبدخانی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام، گفت که برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه کرایه‌ خودروهای حمل و نقل عمومی در استان، تیم‌های نظارت و بازرسی ویژه این سازمان در مرزهای مهران مستقر شده و «با متخلفان برخورد کردند».

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی نیز منتشر شده که برخی از ماموران مرزی از زائران می‌خواهند به دلیل «آماده نبودن زیرساخت‌ها» در عراق از ادامه سفر منصرف شوند.

گزارش‌هایی نیز درباره کمبود آب و برخی امکانات دیگر منتشر شده است. در تایید همین کمبودها پرویز فتاح، رئیس بنياد مستضعفان ایران، در توییتی خبر داده است که دستور «توزیع سه میلیون» بطری آب را داده است.


مقامات ایران خود از مراسم اربعین در چند سال گذشته به عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده و پیش‌بینی کرده‌اند که در مراسم امسال سه میلیون ایرانی شرکت کنند.

این مراسم در سال‌های اخیر برای جمهوری اسلامی اهمیتی فراوان یافته و برنامه‌ریزی گسترده و صرف مبالغ بسیار برای آن از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

در همین حال مردم عراق خود در اعتراض به فساد در ادارات دولتی، ضعف در ارائه خدمات عمومی مانند آب و برق و نیز سطح بالای بیکاری به خیابان‌ها آمده‌اند.

تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که اعتراضات عراق را آمریکا و عربستان سعودی با هدف تأثیرگذاری بر مراسم اربعین سازماندهی کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های مهر و فارس، توییتر/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG