لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

ادامه عملیات جست‌وجوی هواپیمای سانحه‌دیده پرواز تهران-یاسوج


شماری از مردم در اطراف بخشداری دناکوه جمع شده‌اند
شماری از مردم در اطراف بخشداری دناکوه جمع شده‌اند

به گفته مقام‌های امدادی، دومین روز از عملیات جست‌وجوی هواپیمای سانحه‌دیده شرکت «آسمان» در مسیر تهران به یاسوج، از صبح روز دوشنبه ۳۰ بهمن آغاز شده‌است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز یک‌شنبه گفته بود جست‌وجوی هواپیمای سانحه‌دیده بدون آن‌که نتیجه‌ای داشته باشد پایان یافته و «روز دوشنبه با مساعد شدن هوا از سر گرفته می‌شود».

←در مورد سانحه هواپیمای آسمان بیشتر بخوانید

به گزارش ایسنا علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفته بود «با وجود ۱۰ ساعت تلاش نیروهای امدادی، اثری از هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج دیده نشده‌است».

صبح روز دوشنبه رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد به خبرگزاری ایرنا گفته‌است «امروز احتمال استفاده از پهپاد و بالگرد در صورت مساعد بودن شرایط جوی وجود دارد».

جلال پوران‌فرد می‌گوید ۸۰ تکنسین از چند استان کشور در محدوده احتمالی سقوط در اطراف کهنگان به جست وجو ادامه می‌دهند.

هواپیمای مسافربری ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان روز یک‌شنبه از رادار ناپدید شد و سپس اعلام شد در کوهی در نزدیکی شهر سمیرم اصفهان سقوط کرده است.

بنا بر گزارش‌ها هواپیما حامل ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو خلبان و دو تن از ماموران امنیت پرواز بوده‌است. شرکت هواپیمایی آسمان می‌گوید تمامی سرنشینان جان خود را از دست داده‌اند.

این تصویر یک ای‌تی‌آر-۷۲ هواپیمایی آسمان را نشان می‌دهد
این تصویر یک ای‌تی‌آر-۷۲ هواپیمایی آسمان را نشان می‌دهد

پس از سانحه شماری از امدادگران و تیم‌های امدادی از استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌های ایران، از جمله استان فارس و استان اصفهان به مناطقی که گمان می‌رود هواپیما در آن سقوط کرده فرستاده شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خبرگزاری تسنیم گفته‌است «مثلثی را مشخص کرده‌ایم که (روز دوشنبه) در صورت مساعد بودن وضعیت جوی عملیات در آن آغاز می‌شود».

به گفته عزیز فیلی، این کار «با هدف تسریع در روند عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما» انجام شده‌است.

عملیات جست‌وجو در روز یک‌شنبه، به دلیل وضعیت آب‌وهوایی و نیز کاهش دید در منطقه‌ای که احتمال می‌رود هواپیما سقوط کرده، متوقف شد.

رشته‌کوه دنا، جایی که هواپیما از صفحه رادار ناپدید شد، مجموعا ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر طول دارد؛ بیش از ۴۰ قله این رشته‌کوه بالای چهار هزار متر ارتفاع دارند.

هواپیمای سانحه‌دیده هواپیمایی آسمان از نوع ای‌تی‌آر ۷۲-۲۰۰ بوده‌است. هواپیمای ای‌تی‌آر، برای بردهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای موتورهای ملخی‌ست.

خبرگزاری دولتی ایران می‌گوید هواپیمای سانحه‌دیده از سال ۱۹۹۳ در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان بود و در مجموع ۲۵ سال عمر داشت.

گزارش شده‌است که هواپیما در سال ۹۲ نیز دچار مشکل فنی شده بود، اما حجت‌الله فولاد، خلبانی که هواپیمای سقوط کرده را هدایت می‌کرد، توانسته بود آن را به زمین بنشاند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایرنا، تسنیم|ت.ت
XS
SM
MD
LG