لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

تداوم حوادث هوایی در ایران؛ «ترکیدن لاستیک» در مشهد، فرود اضطراری در مهرآباد


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

در ادامه حوادث مربوط به پرواز در ایران در هفته‌های گذشته، هواپیمای پرواز تهران به جیرفت صبح روز پنج‌شنبه، دوم تیر، به دلیل نقص فنی در مهرآباد به زمین نشست و هواپیمای پرواز مشهد به یزد نیز روز چهارشنبه مجبور به فرود اضطراری شد.

بنا بر اعلام حامد رئیسی، رئیس فرودگاه جیرفت، هواپیمای مسافربری که صبح روز پنج‌شنبه از تهران عازم این شهر بوده، به دلیل «نقص فنی» حوالی یزد از ادامه مسیر انصراف داده و به فرودگاه مهرآباد تهران بازگشته است.

آقای رئیسی درباره جزئیات نقص فنی این هواپیما توضیحی نداد.

یک روز پیشتر، یک هواپیمای دیگر نیز که صبح روز چهارشنبه قصد پرواز از مشهد به یزد را داشت، پس از آغاز پرواز به دلیل «ترکیدگی لاستیک» با درخواست فرود اضطراری خلبان به فرودگاه مشهد بازگشت.

به گفته محمود امانی بنی، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی، چرخ‌های این هواپیما پس از بازگشت به فرودگاه تعویض شده است.

این مقام فرودگاهی درباره دلیل بروز این حادثه با وجود ضرورت «چک شدن هواپیما قبل از پرواز» گفت که احتمالا این اتفاق به دلیل «گرمای هوا» افتاده است.

وقوع نقص فنی در یک هواپیما در فرودگاه مشهد نیز شامگاه ۱۲ خرداد هشت مصدوم به جا گذاشت.

در سال‌های گذشته سوانح هوایی در ایران چه در مورد هواپیماهای مسافری و چه جنگی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

بسیاری از کارشناسان، پیر بودن صنعت هواپیمایی کشور و عدم امکان نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی را علت اصلی این حوادث اعلام می‌کنند.

ایران به دلیل تحریم‌هایی که در چهار دهه گذشته در جریان بوده، نمی‌تواند هواپیمای مسافربری و تجهیزات آن را از بازارهای بین‌المللی بخرد، و ناوگان هوایی کشور به شدت فرسوده است. این تحریم‌ها البته با دستیابی به برجام رفع شده بود، اما با خروج آمریکا از این توافق، توافق‌های اولیه برای خرید هوایپما از شرکت‌هایی چون ایرباس و بوئینگ ملغی شد.

علیرضا برخور، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، پارسال اعلام کرده بود که بیش از ۵۰ درصد از هواپیماهای موجود در کشور به‌ دلیل نبود قطعات، به‌خصوص موتور، زمین‌گیر است.

در همین حال و همزمان با افزایش آمار حوادث هواپیمایی در ایران، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز ۲۶ خرداد گفته بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در جریان بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) دستور ساخت هشت فروند هواپیمای مسافری را به این شرکت داده است.

این دستور در حالی داده شده که تنها تجربه شرکت هسا در زمینه هواپیماهای مسافربری، مونتاژ هوایپمای آنتونوف اوکراین بوده و سایر فعالیت‌های این سازمان در زمینه ساخت و تعمیر جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین است.

با وجود ادعای مقامات ایران مبنی بر پیشرفت‌ در تولید هواپیمای جنگی، آمار مربوط به حوادث جنگنده‌ها نیز در ایران اخیرا افزایش قابل توجهی یافته است، از جمله دو فروند جنگنده متعلق به ارتش در روزهای سوم و ۲۸ خرداد در اصفهان به دلیل «نقص فنی» سقوط کردند.

اسفند پارسال نیز سقوط یک هواپیمای جنگی اف ۵ در تبریز سه کشته برجا گذاشت.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG