لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

کی‌روش: بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران می‌توانند در جام جهانی اعتراض کنند


سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید بازیکنان ایران علی‌رغم این‌که در گروه سختی قرار دارند، رسیدن به دور دوم را هدف خود قرار داده‌اند
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید بازیکنان ایران علی‌رغم این‌که در گروه سختی قرار دارند، رسیدن به دور دوم را هدف خود قرار داده‌اند

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید بازیکنان تیم ایران در حمایت از اعتراضات بر سر حقوق زنان که کشورشان را فرا گرفته است آزاد هستند، اما باید این کار را در چارچوب قوانین فیفا انجام دهند.

کارلوس کی‌روش روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان، در یک کنفرانس خبری در دوحه قطر گفت: «بازیکنان، همان‌طور که اگر از هر کشور دیگری بودند، آزاد هستند که اعتراض کنند، ولی تا زمانی که با مقررات جام جهانی و روح بازی سازگاری داشته باشد».

او اظهار داشت: «شما می‌توانید در بازی فوتبال نیز نظر خود را ابراز کنید و بازیکنان [تیم ملی فوتبال ایران] تنها یک چیز در ذهن خود دارند و آن مبارزه برای راهیابی به دور دوم است».

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، مخالف شرکت بازیکنان، تیم‌ها و هواداران در اعتراضات و سر دادن شعار است، اما در سال گذشته رویکرد نرم‌تری در خصوص اعتراضات در پیش گرفته است، از جمله هنگامی که چندین تیم با پوشیدن تی‌شرت‌هایی به اعتراضات در مورد نقض حقوق بشر در قطر پیوستند.

از کی‌روش پرسیده شد آیا مفتخر است که سرمربی‌گری تیم کشوری را برعهده گرفته است که زنان را سرکوب می‌کند؟ او با لحنی تند از خبرنگار پرسید که چقدر پول می‌دهد تا پاسخ این سوال را بدهد.

اعضای تیم ملی فوتبال ایران پس از آن‌که با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، دیدار کردند هدف انتقادهای شدیدی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. پیشتر نیز شماری از فعالان سیاسی و مدنی خواستار اخراج تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی قطر به‌دلیل سرکوب‌های جاری در کشور شده بودند.

برخی هم خواستار تحریم بازی‌های تیم ملی فوتبال شده‌اند. در همین زمینه، علی دایی و جواد نکونام، ستاره‌های سابق تیم ملی فوتبال ایران، دعوت فیفا و قطر را برای حضور در جام جهانی رد کرده‌اند و گفته‌اند که در «میهن» در کنار مردم می‌مانند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در بخش دیگری از اظهارات روز سه‌شنبه خود گفت بازیکنان ایران علی‌رغم اینکه در گروه سختی با انگلیس، ولز و آمریکا هم‌گروه هستند، رسیدن به دور دوم را هدف خود قرار داده‌اند.

تیم ایران قرار است روز دوشنبه هفته آینده در ورزشگاه بینالمللی خلیفه به مصاف انگلیس بروند. ایران در پنج بازی قبلی خود در جام‌های جهانی فوتبال موفق به صعود به دور دوم نشده است.

کارلوس کی‌روش می‌گوید: «آن‌ها نه تنها می‌خواهند بخشی از تاریخ باشند، بلکه می‌خواهند تاریخساز شوند».

او افزود: «اگر ما شادی و لذت را برای مردم به ارمغان بیاوریم، پس وظیفه خود را به عنوان فوتبالیست انجام داده‌ایم و این مهمترین مسئله برای من به عنوان سرمربی تیم ملی است».

کی‌روش که در چهار جام جهانی گذشته حضور داشته است، گفت که احساس می‌کند می‌توان انگلیس را شکست داد، اما باید به این تیم احترام گذاشت.

او گفت: «تیم‌های کمی هستند که بتوانند کاری را بکنند که در برگرداندن ورق در آخرین بازی خود مقابل آلمان انجام دادند».

انگلیس در آخرین بازی خود مقابل آلمان در ماه سپتامبر، شکست دو بر صفر را با تساوی سه بر سه عوض کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG