لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

دست‌کم ۲۶ مدرسه دیگر ایران در روز چهارشنبه هدف حملات زنجیره‌ای با گاز قرار گرفتند


مدارس مورد حمله قرار گرفته در روز چهاشنبه، در شهرهای تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه بودند.
مدارس مورد حمله قرار گرفته در روز چهاشنبه، در شهرهای تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه بودند.

گزارش‌های جدید حاکی است که در ادامه حملات زنجیره‌ای با گاز به مدارس در شهرهای مختلف ایران، در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند دستکم ۲۶ مدرسه دیگر هدف حمله قرار گرفتند.

این در حالی است که دولت یا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی آمار دقیقی درباره مسمومیت‌های ناشی از این حملات به مدارس دخترانه ارائه نکرده‌اند.

مدارس مورد حمله قرار گرفته در روز چهاشنبه، در شهرهای تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه بودند.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه گفت: «تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم».

در سه ماهی که این حملات آغاز شده است و مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی هنوز هیچ اقدامی برای شناسایی و دستگیری مهاجمان انجام نداده‌اند، به‌طور عمده مدارس دخترانه دو شهر قم و بروجرد هدف حملات قرار داشتند.

اما روز چهارشنبه دامنه این حملات گسترش یافت، با این حال وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران سعی کرد که وضعیت جاری در مدارس کشور را کم‌اهمیت جلوه دهد.

یوسف نوری در این زمینه مدعی شد که «بخش اعظم این موضوع، ناشی از ایجاد جو روانی در جامعه دانش‌آموزان و خانواده ها بوده است».

این در حالی است که او پیشتر نیز وقوع این مسمومیت‌ها را انکار کرده و بستری شدن دانش‌آموزان را به دلیل بیماری‌های «زمینه‌ای» اعلام کرده بود.

این ادعاها در حالی است که تمام گزارش‌ها و تصاویر دریافتی حاکی است که دانش‌آموزان در پی این حملات، دچار عوارضی چون حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حالی، فلج موقت و تنگی نفس شده‌اند.

روند افزایشی مسمومیت‌ها در شرایطی است که مقام‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی تاکید دارند که هنوز کسی را شناسایی و دستگیر نکرده‌اند.

ابراهیم رئیسی به وزیر کشور دستور «ریشه‌یابی» این مسمومیت‌ها را داده است اما احمد وحیدی روز چهارشنبه هر گونه خبر بازداشت افراد دخیل در این مسمومیت‌ها را تکذیب کرد و گفت: «تا الان افرادی در این رابطه دستگیر نشده‌اند».

او افزود: «اگر فردی از سر ماجراجویی و یا عواملی در این خصوص وجود داشته باشند، دستگیری انجام می‌شود اما چنین سرنخی تا حالا نداشته‌ایم».

پیشتر احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی، نیز گفته بود که تاکنون کسی در این زمینه شناسایی و دستگیر نشده است.

در همین حال برخی نمایندگان مجلس ابعادی از این مسمومیت‌ها را فاش کرده‌اند.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفته که انتشار گاز «N2» عامل مسمومیت دختران دانش‌آموز است.

او افزود: «این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است».

افزایش موج مسمومیت دختران دانش‌آموز موجب شده که واکنش‌ها به آن نیز در داخل و خارج ایران گسترش یابد.

کانون صنفی معلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در این زمینه نوشت: «یک فرض قوی این است که در پی بازپس‌گیری دستاوردهای جنبش" زن، زندگی،آزادی " از طریق ایجاد هراس اجتماعی بین دختران و خانواده‌های آن‌هاست».

این کانون اضافه کرد که ضمن «محکومیت شدید این اقدامات و مسامحه دستگاه‌های مسئول در پیگیری و روشن ساختن این موضوع پس از پذیرش و اعلام عمدی و سازمان‌یافته بودن این حمله‌های تروریستی به مدارس دخترانه، منتظر اقدامات عملی و فوری نهادهای مسئول، در سطح مقابله با اقدامات تروریستی» خواهد بود.

همچنین عادل فردوسی‌پور، مجری ورزشی پیشین صداوسیما گفته است: «مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه هولناک و تاسف‌بار است. باورکردنی نیست که طی هفته‌های اخیر دختران دانش‌آموز مسموم می‌شوند و عاملان این جنایت همچنان در حاشیه امن به عمل جنایت‌آمیزشان ادامه می‌دهند».

او افزود: «این افراد چه کسانی‌اند که می‌خواهند با ایجاد فضای رعب و وحشت، برای رشد سرمایه‌های انسانی مانع‌تراشی کنند؟ آینده از آن نوجوانان و جوانان این سرزمین است. بیش از این با جسم و روان‌ فرزندان ایران بازی نکنید».

XS
SM
MD
LG