لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

پلیس ایران از ضبط صدها میلیون دلار و یورو «ارز قاچاق» خبر داد


اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

در پی سیاست جدید دولت ایران مبنی بر منحصر کردن مبادلات ارزی به بانک‌ها و همچنین «قاچاق» اعلام کردن عملیات صرافی خارج از مقررات ابلاغی، یک مقام ارشد پلیس از کشف و ضبط میلیون‌ها دلار و یورو «ارز قاچاق» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در ساری گفت: «پس از تک‌نرخی شدن ارز و شکل‌گیری ۲۰۰ تیم عملیاتی، تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یوروی قاچاق کشف و ضبط شده است.»

دولت حسن روحانی به تازگی با اعلام «دلار تک‌نرخی به قیمت ۴۲۰۰ تومان» و قرار دادن انحصاری مبادلات ارزی در اختیار بانک‌ها، همراه داشتن بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن را نیز «جرم» اعلام کرد.

این اقدامات به دنبال جهش ناگهانی بهای ارز در بازار آزاد که از جمله نرخ هر دلار آمریکا را به رکورد شش هزار تومان رساند، صورت پذیرفته‌ است.

افزایش ناگهانی قیمت دلار از روز ۱۸ فروردین امسال آغاز شد و ظرف مدت سه روز قیمت این ارز حدود ۹۰۰ تومان افزایش یافت و به شش هزار تومان رسید.

جانشین فرمانده پلیس ایران روز پنج‌شنبه با ذکر این‌که «مأموریت مهم ناجا در سال ۹۷ برخورد با قاچاقچیان ارزی است» از بازداشت «۱۱۲ نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی» و پلمب ۵۰ صرافی «غیرمجاز» و اخطار به ۱۰۰ صرافی دیگر خبر داد.

دولت حسن روحانی برای کنترل بازار ارز جدیداً دستورالعمل‌های شانزده‌گانه‌ای را نیز صادر کرده است؛ فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی ساکن پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا با «غیرممکن یا بسیار دشوار» دانستن تاثیرگذاری دستوری بر بازار ارز، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر آشفتگی بازار ارز در ایران را سیاست خارجی تنش‌آمیز جمهوری اسلامی، به خطر افتادن برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق نام می‌برد.

افزایش شدید قیمت دلار در ایران از فروردین‌ماه در حالی رخ داده‌است که دولت سابق نیز با برخوردهای امنیتی سعی در جلوگیری از این امر کرده بود و در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز در این زمینه برخورد امنیتی اجرا شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ایرانی بحران اخیر در بازار ارز ایران را به «بیگانه‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها» نسبت داده‌اند اما برای مدعای خود شواهدی ارائه نکرده‌اند.

در ادامه بحران ارزی در ایران، دولت حسن روحانی روز چهارشنبه از دستگاه‌های اجرایی خواست یورو را «ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی» قرار دهند.

XS
SM
MD
LG