لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

وکیل علیرضا شیرمحمدعلی: موکلم را به داخل سلول کشیدند و با ۳۰ ضربه کشتند


تدفین علیرضا شیرمحمدعلی (سمت راست) در بهشت زهرا
تدفین علیرضا شیرمحمدعلی (سمت راست) در بهشت زهرا

وکیل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله که در زندان فشافویه کشته شد، روز چهارشنبه ۲۲ خرداد گفته است، دو زندانی شب هنگام از سلول انفرادی خود خارج شده و موکلش را با ۳۰ ضربه به قتل رساندند.

روابط عمومی دادستانی تهران هم اعلام کرد با صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده قتل عمدی «علیرضا شیرمحمدعلی»، رسیدگی به این پرونده آغاز شده است.

گزارش‌ها حاکی است که شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد دو زندانی با حمله به علیرضا شیرمحمد‌علی در زندان فشافویه، وی را به قتل رساندند.

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی درباره جزئیات این حادثه در زندان فشافویه به خبرگزاری ایرنا گفته است: «علی‌الظاهر در بندی که ایشان حضور داشتند یک سلول انفرادی وجود داشته که دو قاتل در آن بودند. متأسفانه معلوم نیست آن شب چه اتفاقی افتاده که آنها بدون هیچ درگیری قبلی دفعتاً به ایشان حمله می‌کنند و با ضربات متعدد ایشان را به قتل می‌رسانند.»

محمدهادی عرفانیان کاسب در پاسخ به این پرسش که چطور دو قاتلی که در سلول انفرادی بودند توانسته‌اند از سلول خارج شوند و شیرمحمدعلی را به قتل برسانند، می‌گوید: «من از جزئیات به‌صورت دقیق خبر ندارم، ولی بر اساس اطلاعات موثقم در بندی که مرحوم شیرمحمدعلی حضور داشت یک سلول بوده که دو قاتل داخل آن بودند و همیشه در آن بسته بوده است، اما آن شب آن دو نفر آقای شیرمحمدعلی را به داخل سلول کشیدند و ایشان را به قتل رساندند.»

به گفته محمد هادی عرفانیان، «تعداد ضربات وارد شده به مرحوم شیرمحمدعلی بیش از ۳۰ ضربه بوده است.»

وکیل علیرضا شیرمحمدعلی می‌گوید که هنوز گزارشی از مسئولان زندان درباره این حادثه به او ارائه نشده است و به گفته خانواده علیرضا شیرمحمدعلی نیز هیچ گزارشی در پرونده پزشکی قانونی نبوده است.

تصاویر ویدئویی از مراسم خاکسپاری علیرضا شیرمحمدعلی در روز چهارشنبه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

به گفته محمدهادی عرفانیان قرار بود دادگاه تجدیدنظر شیرمحمدعلی ۱۸ تیر برگزار شود.

گزارش‌ها حاکی است که علیرضا شیرمحمدعلی ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. گفته می‌شود او مدیریت کانالی به نام«آتئیست‌ها» را برعهده داشت.

صدور کیفرخواست

در همین حال روابط عمومی دادستانی تهران روز چهارشنبه اعلام کرد: « کیفرخواست متهم به قتل عمدی و همچنین متهم به معاونت در قتل عمدی مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی که در تاریخ ۲۰/‏۰۳/‏۱۳۹۸‬ در زندان تهران بزرگ با ضربات تیزی مجروح و به قتل رسیده بود با تکمیل تحقیقات و تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص و مجازات قانونی سایر اتهامات مندرج در کیفرخواست صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شد.»

به گزارش ایسنا، القاصی مهر دادستان تهران اعلام کرد: «این پرونده دارای دو متهم است که متهم اول به اتهام قتل عمد و ضرب و جرح عمدی غیرمنتهی به فوت و متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدی و ضرب و جرح عمدی غیر منتهی به فوت تحت بازجویی قرار گرفتند.»

وی اضافه کرده است: «پس از تکمیل تحقیقات و با رعایت کلیه موازین قانونی و حقوق دفاعی متهم از جمله حضور وکیل تسخیری، تشکیل پرونده شخصیت، انجام تست روحی-روانی و سایر حقوق مندرج در قانون آئین دادرسی کیفری ظرف دو روز تکمیل و با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شد.»

علیرضا شیرمحمدعلی به همراه یک زندانی سیاسی دیگر به نام برزان محمدی در ۲۳ اسفندماه سال گذشته در اعتراض «عدم امنیت جانی» و «شرایط غیر انسانی »زندان فشافویه دست به اعتصاب غذا زدند. آنها خواستار انتقال به زندانی دیگر و رعایت اصل تفکیک جرائم شده بودند.

اعتصاب غذا اواخر فروردین ماه و پس از دریافت «وعده کمک از سوی نماینده دادستان» پایان یافته بود. با این حال به نظر می‌رسد طی ماه‌های گذشته تغییر خاصی در وضیعت این دو زندانی رخ نداده، دست‌کم به زندان دیگری انتقال پیدا نکرده‌اند.

وضعیت زندانیان، و به‌طور مشخص زندانیان سیاسی، در زندان فشافویه بارها با اعتراضات ناظران داخلی و خارجی و خود زندانیان همراه شده‌است.

برخی از خود زندانیان در فشافویه وضعیت آن را «ضدبشری» توصیف کرده‌اند.

با استفاده از گزارش های ایرنا، ایسنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG