لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

اعتراض مردم به سند همکاری‌ ایران و چین؛ ربیعی: چین مایل به انتشار سند نیست


عکس دیوارنوشته‌ای در ایران که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکس دیوارنوشته‌ای در ایران که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

در حالی که اعتراض‌ و انتقاد به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ادامه دارد، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه گفت که دولت چین «احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار» این سند «نبوده است».

آقای ربیعی درباره ملاحظات احتمالی دولت چین توضیحی نداده، ولی تاکید کرد که این سند «پیمان، قرارداد و عهدنامه بین‌المللی محسوب نمی‌شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد».

او انتقادها به این سند را «جنگ روانی» خوانده و تاکید کرد که این سند «صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست» و دولت ایران «هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن» ندارد، ولی چون انتشار آن نیازمند موافقت چین نیز هست تاکنون منتشر نشده است.

ادعای سخنگوی دولت ایران درباره عدم تمایل چین برای انتشار این سند در حالی مطرح می‌شود که پیش از این رضا زیب، دستیار وزیر امور خارجه ایران گفته بود انتشار این سند «الزام قانونی ندارد» و از تحریم‌ها به عنوان عامل دیگر در منتشر نکردن سندها یاد کرده بود.

اظهارات مبهم و متناقض مقام‌های ایرانی درباره انتشار این سند در حالی مطرح می‌شود که انتشار سند نقشه راه همکاری میان کشورها که معمولاً کلیاتی از علایق طرفین به گسترش روابط است، امری کاملاً معمول است و تنها متن اصلی تفاهم‌نامه یا مفاد کامل قرارداد است که جنبه محرمانه دارد و کشورها و شرکت‌ها از علنی کردن آن خودداری می‌کنند.

وزیران خارجه ایران و چین روز هفتم فروردین، سند برنامه جامع همکاری بین دو کشور را در تهران امضا کردند و همان روز وزارت خارجه ایران یک گزارش کوتاه که در ادبیات دیپلماتیک «گزاره‌برگ» نام دارد و شامل توضیحاتی درباره رئوس و اصول سند همکاری بود، منتشر کرد.

سخنگوی دولت ایران با اشاره به این گزارش وزارت خارجه ایران گفته است: «با اطمینان اعلام می‌کنم سرفصلی فراتر از آن چه در گزارش‌برگ آمده وجود ندارد».

در همین حال، در ادامه اعتراض‌ها به امضای این سند، برخی از شهروندان در چند شهر از جمله اصفهان، تهران و کرج تجمعات اعتراضی محدودی برگزار کردند و با شعارهایی چون «مرگ بر وطن‌فروش» و «ایران فروشی نیست» مخالفت خود با امضای این سند را مطرح کرده‌اند.

مخالفان امضای این سند گفته‌اند در روزهای آینده در مقابل محل‌هایی چون مجلس شورای اسلامی نیز تجمع خواهند کرد.

روز ۹ فروردین نیز بیش از ۲۳۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج ایران در نامه‌ای اعتراضی خطاب به شی جین‌پینگ، رئیس ‌جمهوری چین، سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را قراردادی «فاقد اعتبار» و «غیرانسانی» خواندند.

کنشگران و فعالان مدنی معترض تاکید دارند که این سند «در تعارض با منافع ملی ایران است و به لحاظ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و انسانی مردود است».

XS
SM
MD
LG