لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

خداحافظی کارلوس کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران؛ مدافع تیم ملی او را «خیانت‌کار» خواند


عملکرد فنی و رفتار کی‌روش در جام جهانی اخیر به میزبانی قطر، انتقادات بسیاری را برانگیخت
عملکرد فنی و رفتار کی‌روش در جام جهانی اخیر به میزبانی قطر، انتقادات بسیاری را برانگیخت

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، از خانواده فوتبال ایران خداحافظی کرد.

کارلوس کی‌روش ضمن تشکر از بازیکنان، کادر فنی، فدراسیون فوتبال و هواداران نوشته است: «قدردان همه کسانی که از من و میراث تیم‌ ملی حمایت کردند هستم».

رسانه‌های پرتغالی از تیم ملی قطر به عنوان مقصد بعدی کی‌روش یاد می‌کنند. مردی که سه دوره با تیم ملی ایران در جام جهانی حضور یافت و دو دوره در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد.

عملکرد فنی و رفتار کی‌روش در جام جهانی اخیر به میزبانی قطر، انتقادات بسیاری را برانگیخت. پرسش خبرنگاران خارجی درباره سرکوب‌های جمهوری اسلامی، به عصبانیت کی‌روش و بیان مطالبی درباره حضور آمریکا و انگلیس در افغانستان و عراق ختم می‌شد.

او پس از حذف تیم ملی ایران هم برخلاف اعلام قبلی، حاضر نشد در نشست خبری، پاسخگوی خبرنگاران ایرانی باشد.

محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم ملی، در کامنت خود خطاب به کی‌روش نوشته است: «تو به ایران خیانت کردی نه من و شجاع».

دلیل ناراحتی کنعانی، کم بازی کردن خودش، همچنین بازی نکردن خلیل‌زاده در جام جهانی است. این کامنت، تحسین چند هزار کاربر را در پی داشته اما با اعتراضات گسترده‌ای هم مواجه شده است.

محمدرضا خانزاده که در جام جهانی ۲۰۱۸ جزو بازیکنان اعزامی بود، در کامنت کنایه‌آمیزش به کنعانی‌ نوشته: «ممنون رئيس بابت تمام زحماتت. شما زيادى بزرگ بودى واسه يه سرى نمک‌نشناس كه اگه نبودى الان تو محل‌شون نقش خرداديان رو داشت و بايد قر می‌داد، نه فوتبال».


یکی از کاربران هم در کامنتی پر استقبال، نوشته: «کسی که به تو خیانت کرد، راننده اتوبوس تیم ملی بود نه کی‌روش!» طعنه‌ای به یک «رسوایی» کنعانی‌زادگان در دوران سرمربیگری دراگان اسکوچیچ.

پس از افشای این «رسوایی»، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال او را به اتهام «نقض مقررات اخلاقی» و پرداخت یک میلیارد ریال جریمه محکوم کرد. مدافع شاغل در قطر همچنین دو بازی از همراهی تیم ملی محروم شد.

کمیته اخلاق تاکید کرده بود که با توجه به ماده ۶۳ آیین نامه اخلاق و ماده ۱۰۳ آیین نامه انضباطی، درخواست تجدیدنظر هم مانع اجرای حکم نخواهد شد. اما در نهایت او بدون محرومیت، در ترکیب تیم ملی قرار گرفت.

قرارداد کوتاه مدت کی‌روش که جایگزین اسکوچیچ شده بود، تا جام جهانی منعقد شده بود. اما پس از آن، نه فدراسیون فوتبال و نه خود او، احتمال تداوم همکاری را رد نمی‌کردند.

حالا با قطعیت جدایی کی‌روش، تیم ملی ایران بار دیگر وارد دوران «بلاتکلیفی محض» می‌شود. روزها و هفته‌هایی که با گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره سرمربی بعدی تیم ملی سپری خواهد شد. شایعات بی‌منبعی که در چنین مقطعی، حتی برجسته‌ترین مربیان دنیا را جزو گزینه‌ها می‌دانند.

هواداران فوتبال به این بی برنامگی و امواج اخبار کذب عادت کرده‌اند. با این تفاوت که پس از جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات سراسری، فوتبال حتی برای بسیاری از هواداران سرسختش هم دغدغه نیست. موضوعی که در جام جهانی هم نمایان بود.

بسیاری از کامنت‌‌گذاران در پست کی‌روش، او را سرسپرده جمهوری اسلامی دانسته و از بی‌تفاوتی‌اش نسبت به سرکوب‌‌ها انتقاد کرده‌اند.

کی‌روش در حالی متن خداحافظی را نوشته که وزیر ورزش ضمن ابراز رضایت از او، توافق برای ادامه همکاری را رد نکرده بود.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، روز ۲۹ آذر در صداوسیما از کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ، فرهاد مجیدی، امیر قلعه‌نویی و علی دایی به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی نام برد.

حالا کی‌روش از جمع گزینه‌ها خارج شده. آوردن اسم دایی را هم رسانه‌ها جدی قلمداد نکردند. زیرا خود دایی دعوت فدراسیون ماجدی را رد کرده بود.

متقابلاً دور از ذهن است حکومتی که هواپیمای مسافربری را به زمین می‌نشاند تا همسر و فرزند دایی را پیاده کند، با فعالیت او در راس تیم ملی موافقت کند.

با توجه به درخشش ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان در جام جهانی، میزبانی مجدد قطر در جام ملت‌های آسیا، همچنین کیفیت پایین لیگ ایران و اوضاع نامطلوب اغلب لژیونرها، به انضمام قهر بسیاری از هواداران با تیم ملی، چشم‌انداز روشنی پیش روی تیم ملی ایران دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG