لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

رئیس کمیته امداد: خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده است


رئیس کمیته امداد می‌گوید برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر «خط فقر چند بعدی» قرار گرفته و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی بختیاری روز یکشنبه ۲۴ مرداد گفت، نتایج به دست آمده در مطالعه حوزه فقر از سال ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است.

به گفته وی، در حالی که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود، اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مقامات و نهادهای ایرانی تاکنون آمارهای متفاوتی از رشد فقر در کشور داده‌اند.

خرداد پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد، خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران ظرف ۲ سال اخیر از ۲.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است که حاکی از افزایش ۸۰ درصدی آن است.

این در حالی است که رئیس کمیته امداد می‌گوید خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده و حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور نیز مهر ماه پارسال این رقم را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.

ماه گذشته بانک جهانی در گزارش تازه خود درباره چشم انداز فقر و نابرابری در ایران اعلام کرد که رکود ادامه‌دار چند فصل اخیر و ظهور تورم بالا، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است، به گونه‌ای که از میزان مصرف سرانه در ایران به میزان قابل توجهی کاسته شده و در نتیجه فقر به شدت افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG