لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

علی مطهری، محمود صادقی و محسن مهرعلیزاده هم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند


علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، از جمله نفراتی بود که روز ۲۳ اردیبهشت به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به وزارت کشور رفت
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، از جمله نفراتی بود که روز ۲۳ اردیبهشت به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به وزارت کشور رفت

در سومین روز از ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ایران، شماری از چهره‌های سرشناس سیاسی از جمله علی مطهری، محمود صادقی و محسن مهرعلیزاده برای ثبت نام در وزارت کشور حضور یافتند.

ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا روز ۲۵ همین ماه ادامه خواهد داشت.

محمود صادقی، عضو فراکسیون مجلس دهم و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، که روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، برای ثبت نام در انتخابات به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کرده بود، در مورد «احتمال» حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی گفت: «آقای دکتر لاریجانی شخصیت مورد احترام اصلاح‌طلبان هستند، اما بر اساس مانیفست تعیین‌شده از سوی اصلاح‌طلبان، کاندیدای برگزیده اصلاحات منحصرا از بین نامزدهای اصلاح‌طلب خواهد بود.»

روز گذشته، یک منبع نزدیک به علی لاریجانی از نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد. رسول جعفریان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، در صفحه توییتر خود نوشت که آمدن علی لاریجانی به صحنه انتخابات می‌تواند به معنای حضور دو گفتمان متفاوت باشد.

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، نیز از دیگر چهره‌های سیاسی بود که در سومین روز از فرصت پنج روزه ثبت نام،‌ به ستاد انتخابات مراجعه کرد. او به خبرنگاران گفت: «مردم فکر نکنند شرکت یا عدم شرکت (در رای‌گیری) تفاوتی نخواهد داشت. شاید ما به همه خواسته‌های خود نرسیم اما می‌توانیم به ۷۰ تا ۸۰ درصد خواسته‌های خود برسیم.»

با این حال، مشخص نیست که آقای مطهری از به‌کارگیری عبارت برآورده شدن «۷۰ تا ۸۰ درصد خواسته‌ها» دقیقا به کدام خواست‌ها و مطالبات شهروندان اشاره دارد و جزییات بیشتری هم در این‌باره ارائه نکرده است.

محسن مهرعلیزاده، رییس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات، نیز در بعد از ظهر پنج‌شنبه در انتخابات ثبت‌نام کرد.

بهمن لامعی رامندی، عضو سابق هیئت مدیره و معاون پیشین اتکایی و بین‌الملل بیمه ایران و محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریزدر مجلس یازدهم، نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت محمود احمدی‌نژاد، هم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او گفت که برای «سهمیه سوخت» و عرضه «بنزین بیست هزار تومانی» آماده ارائه طرح است.

روز گذشته در دومین روز از ثبت نام نامزدها، محمود احمدی‌نژاد و شماری دیگر از مقام‌های پیشین در دولت‌ او نام‌نویسی کردند. از میان این نفرات می‌توان به رستم قاسمی وزیر نفت، محمد جهرمی وزیر کار، صادق خلیلیان وزیر کشاورزی، محمد عباسی وزیر ورزش و محمد شریف ملک‌زاده رئیس سازمان گردشگری در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد.

از دیگر ثبت‌نام کنندگان روز دوم همچنین می‌توان به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان و خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران اشاره کرد.

در نخستین روز از مهلت پنج‌روزه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری، چهره‌هایی چون محمدحسن نامی وزیر اسبق ارتباطات، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا، حسین دهقان وزیر سابق دفاع و محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات نام‌نویسی کرده بودند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر، روستا و عشایر و همین طور انتخابات خبرگان رهبری به صورت همزمان ۲۸ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد در حالی که پیش‌بینی می‌شود به سیاق گذشته شورای نگهبان این دوره نیز به ردصلاحیت گسترده داوطلبان دست بزند، امری که منتقدان و مخالفان می‌گویند انتخابات را از معنای واقعی خود تهی می‌کند و تنها افرادی از حلقه قدرت امکان کاندیداتوری می‌یابند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG