لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

ستاد تنظیم بازار ایران به صورت دستوری قیمت ۲۵ کالای اساسی را تعیین کرد


ستاد تنظیم بازار در ایران که ریاست آن با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است، روز پنجشنبه ۲۰ آبان به صورت دستوری قیمت ۲۵ کالای اساسی را اعلام کرد.

بر اساس فهرستی که این ستاد منتشر کرده است، اقلامی چون نان، شیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و برنج قیمت‌گذاری شده است.

در این فهرست، قیمت تخم‌مرغ شانه‌ای، ۳۰ تایی، چهل‌وسه هزار تومان تعیین شده است. قیمت مرغ تازه ۳۱ هزار تومان و مرغ منجمد نیز ۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت نان لواش یارانه‌ای ۵۰۰ تومان، غیر یارانه‌ای ۶۵۰ تومان، و قیمت نان بربری یارانه‌ای ۱۸۰۰ و غیریارانه‌ای ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است. بر همین اساس، قیمت نان سنگک یارانه‌ای دو هزار تومان و غیر یارانه‌ای سه هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت یک کیلو برنج پاکستانی، بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، ۲۰ هزار و ۵۰ تومان و قیمت برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده است.

این قیمت‌گذاری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ادامه روند گرانی و تورم افسار گسیخته در ایران هر روز رکوردهای تازه‌ای بر جای می‌گذارد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، مواد غذایی اصلی در کشور طی یک‌سال گذشته نسبت به دوره مشابه قبلی، به طور میانگین شاهد افزایش قیمتی بیش از ۶۰ درصد بوده‌ است.

بر همین اساس، افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور طی ۱۲ ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) ۶۱.۴ درصد بوده که رکورد جدیدی در تورم اقلام خوراکی محسوب می‌شود.

طبق برآوردهای رسمی مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلوگرم مرغ و گوشت قرمز در یک‌سال گذشته به ترتیب دو برابر و ۳۰ درصد افزایش یافته و در مقابل، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ مصرف گوشت ایرانیان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در تازه‌ترین اظهارنظرها محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز ۱۷ آبان مدعی شد که «گرانی‌های اخیر پشت پرده‌هایی دارد و پشت پرده‌های گرانی‌ها را دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید دنبال کنند».

رسانه های ایران گزارش داده‌اند که در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده است که «افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند».

بر اساس فهرست منتشر شده از قیمت‌گذاری ۲۵ قلم کالای اساسی، شبکه خبر و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG