لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

شورش در زندان رامهرمز؛ «صدای تیراندازی شنیده شد»


رسانه‌های ایران جمعه هفتم مهرماه از بروز شورش و ناآرامی در زندان رامهرمز در استان خوزستان درپی صدور حکم اعدام برای یک زندانی خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «در پی صدور حکم اعدام یک زندانی در زندان رامهرمز چند زندانی با ایجاد حریق دست به شورش زده‌اند. همچنین از بیرون زندان صدای تیراندازی شنیده شده است.»

به دنبال این گزارش، روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان خوزستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «در پی بروز درگیری بین زندانیان در یکی از بندهای زندان رامهرمز، برای مدتی کوتاه وضعیت زندان این شهرستان ناآرام شد.»

در این بیانیه اضافه کرد: «ماموران زندان بلافاصله با ورود به مساله به درگیری خاتمه دادند و هم‌‎اکنون شرایط در زندان رامهرمز عادی است.»

در همین زمینه، مدیرکل زندان‌های خوزستان٬‌ درباره شورش در زندان رامهرمز گفت، «ناآرامی در زندان رامهرمز به دنبال صدور حکم قصاص یکی از زندانیان رخ داده است.»

غلام‌رضا روشن٬‌ در مصاحبه با خبرگزاری فارس همچنین اظهار داشت: «فرد مورد نظر مرتکب قتل شده و شاکی خصوصی داشته که حکم قصاص برای او صادر شده بود.»

مدیرکل زندان‌های خوزستان با اشاره به اینکه «معمولاً این قضایا از طریق صلح و سازش حل می‌شود»، تصریح کرد: «هم‌بندی‌ها این فرد محکوم، به بهانه دفاع از وی ناآرامی‌هایی را ایجاد کردند.»

غلام‌رضا روشن اضافه کرد: «بلافاصله با حضور مأموران زندان، اوضاع آرام و زندان به وضعیت عادی برگشت.»

در بیانیه روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان خوزستان و اظهارات مدیرکل زندان‌های خوزستان اشاره‌ای به مجروحان احتمالی این درگیری یا خسارت‌های وارده به زندان نشده است.

همچنین آنها به موضوع تیراندازی در این زندان اشاره‌ای نکرده‌اند.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص شورش در زندان‌های ایران منتشر شده است.

در جریان درگیری در زندان مرکزی کرج در آذرماه سال گذشته «یک زندانی» کشته و «چند تن دیگر» نیز مجروح شدند.

در همین زمینه سال گذشته گزارش‌هایی از شورش در دو زندان در تهران و رشت منتشر شد. براساس این گزارش‌ها، تعدادی از زندانیان در این شورش‌ها جان خود را از دست دادند. با وجود این، آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان این شورش‌ها در دست نیست.

بنابر برخی از گزارش‌ها ایران یکی از کشورها «پر زندانی» است و در حال حاضر سه برابر ظرفیت زندان‌های جمهوری اسلامی، زندانی وجود دارد.

طبق این گزارش‌ها، در حدود ۲۵۰ هزار زندانی در ایران وجود دارد. این در حالی است که زندان‌های موجود در کشور تنها برای ۸۰ هزار نفر ظرفیت دارند.

رئیس سازمان زندان‌های ایران سال گذشته در این زمینه گفته بود، جمعیت زندانیان در ایران نسبت به کل جمعیت کشور «عدد بالایی»است.

به گزارش خبر آنلاین، غلامعلی محمدی گفته بود: «در جمهوری اسلامی ایران ما بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در زندان‌های کشور داریم.»

با استفاده از ایرنا، مهر، فارس، خبرآنلاین و شبکه‌های اجتماعی
XS
SM
MD
LG