لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

تشدید فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان؛ مادر نیکا از لغو مراسم سالگرد دخترش خبر داد


نسرین شاکرمی
نسرین شاکرمی

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، نوجوانی که در جریان اعتراضات سال گذشته کشته شد، روز چهارشنبه ۲۸ شهریور گفت که به «دلیل مشکلات» پیش آمده مراسم سالگرد نیکا برگزار نمی‌شود.

نسرین شاکرمی در اینستاگرام خود نوشت که درصدد بوده است تا در اولین سالگرد کشته‌شدن نیکا مراسمی برای یادبود او برگزار کند.

مادر نیکا شاکرمی در ادامه تصریح کرده است: «با توجه به مشکلات پیش آمده و البته با توجه به اینکه بنده نمی‌خواهم به افراد دیگری از عزیزان و هموطنان غیرتمند و شریفی که به این مراسم تشریف می‌آورند، آسیبی وارد شود برگزاری مراسم را ناچارا لغو می‌کنم.»

نسرین شاکرمی در این نوشته خود اشاره‌ای به «مشکلات پیش آمده» نکرده است.

خواهر نیکا شاکرمی هم روز چهارشنبه در پیامی از احضار و بازداشت افرادی خبر داد که در یک هفته گذشته تلاش کرده‌اند بر مزار نیکا حاضر شوند. آیدا شاکرمی در پیام خود در اینستاگرام خبر داده است که «از هفته گذشته، جو امنیتی، تمام منطقه» اطراف مزار او را فراگرفته است.

این در حالی است که ماموران امنیتی در ۲۵ شهریور در سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی به خانواده او اجازۀ حضور در آرامگاه مهسا را ندادند.

منابع مطلع به رادیو فردا گفته بودند، صبح روز شنبه، ۲۵ شهریور، مأموران امنیتی، امجد امینی، پدر مهسا، را به محض خروج از خانه‌اش که به نوعی در «محاصره» است، بازداشت و به اداره اطلاعات سقز منتقل کردند.

طبق این گزارش،‌ صبح شنبه در اداره اطلاعات به پدر مهسا امینی گفته‌ شده که «حق» رفتن سر مزار و خروج از منزل را «ندارند و نباید» در مراسم سالگرد که قبلا در بیانیه خود اعلام کرده بودند شرکت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک نیز پیشتر نوشته بود که در آستانه سالگرد اعتراضات اعضای خانواده دست‌کم ۳۶ نفر که در در اعتراضات سال گذشته کشته یا اعدام شده‌اند، در یک ماه گذشته بازجویی، دستگیر یا به حبس محکوم شده‌اند.

«هر جرم و جنایت و رفتار ناهنجاری توجیه می‌شود»

مادر نیکا شاکرمی در بخش دیگری از نوشته خود با «عذرخواهی» از کسانی که قصد شرکت در مراسم سالگرد نیکا را داشتند گفت: «اینجا هر جرم و جنایت و رفتار ناهنجاری توجیه می‌شود» و «حق‌گویی و اعتراض به ظلم» مجازاتش «مرگ، تجاوز، زندان، سربه نیست شدن و بدترین عواقب ممکن است».

پیشتر آیدا شاکرمی، خواهر نیکا، نیز شامگاه سه‌شنبه خبر داده بود که «افرادی به صورت ناشناس» تهدید کرده‌اند که اگر خانواده و بستگان بر مزار نیکا حضور پیدا کنند، نسرین شاکرمی (مادرش) «بازداشت» خواهد شد و «امنیت» آیدا نیز به‌عنوان تنها دختر خانم شاکرمی به خطر خواهد افتاد.

نیکا شاکرمی شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی روز ۱۴ مهر سال گذشته در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داد، گفته بود که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

جمهوری اسلامی مدت‌ها با پخش ویدئوهایی تلاش کرد تا بگوید که این نوجوان از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، به پایین پریده و خودکشی کرده است.

با استفاده از اینستاگرام و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG