لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ادامه بازداشت‌ در چند شهر در ارتباط با اعتراضات آبان‌ماه


عکس از اعتراضات خیابانی در ماهشهر
عکس از اعتراضات خیابانی در ماهشهر

به‌رغم گذشت بیش از ۴۰ روز از اعتراضات آبان‌ماه در ایران که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد، بازداشت و برخورد در استان خوزستان و چند استان دیگر هم‌چنان ادامه دارد.

خبرگزاری‌ها در ایران روز پنج‌شنبه، پنجم دی‌ماه، از بازداشت دست‌کم پنج نفر خبر دادند.

از این میان، به گزارش خبرگزاری ایلنا، دو نفر توسط اطلاعات سپاه استان قزوین به اتهام «اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی» دستگیر شده‌اند.

اطلاعات سپاه قزوین در اطلاعیه خود در این باره نوشته است که این دو نفر که به نام و نشان‌شان اشاره نشده «قصد سازماندهی برای ایجاد آشوب و ناامنی را داشتند».

در همین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از پلیس استان قم از بازداشت «سه نفر از عناصر و فعالان کانال ضدانقلاب "بازگشت شاهزاده"» خبر داد.

یک مقام پلیس ادعا کرد که این افراد «با نفوذ در یکی از دستگاه‌های دولتی استان علاوه بر فراهم کردن امکانات اغتشاش و تحریک تجمعات اعتراضی مردم، اقدام به شعارنویسی کرده و قصد موج‌سواری بر تجمعات اعتراض‌آمیز مردم را داشتند».

خبرگزاری مهر نیز روز چهارشنبه، چهارم دی‌ماه، به نقل از فرمانده انتظامی استان خوزستان از دستگیری یک نفر به اتهام ارتباط با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال خبر داد.

حیدر عباس‌زاده گفت: «یکی از عناصر مرتبط با شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی که اقدام به پخش اخبار دروغین ناآرامی‌های اخیر می‌کرد، در ماهشهر دستگیر شد.»

از سن و هویت این فرد اطلاعی در دست نیست.

به گفته این مقام پلیس، این فرد متهم است که «اخبار لحظه به لحظه تجمعات شهرستان ماهشهر را به شکل دروغین برای شبکه مذکور ارسال می‌کرد».

علاوه بر قطع کردن ارتباط اینترنتی در ایران که دست‌کم پنج روز به طول انجامید، حکومت جمهوری اسلامی در اعتراضات اخیر فشار سنگینی را هم بر شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور گذاشته و آنها را متهم می‌کند که به ناآرامی در ایران دامن می‌زنند.

این در حالی است که این شبکه‌ها و رسانه‌ها همواره تنها در پی انتشار اخبار روز بوده‌اند و تاکنون نمونه‌ای از دعوت آنها از مردم برای شورش و آشوب دیده نشده است.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز چهارشنبه از برخورد با یک گروه «۱۳ نفره» در استان خوزستان خبر داده که تلاش برای «کشته‌سازی» داشته‌اند.


اصطلاح «کشته‌سازی» را نخستین بار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی، در پی افشای آمار بالای قربانیان اعتراضات آبان‌ماه به کار برد.

مقامات جمهوری اسلامی این ادعا را مطرح کرده‌اند که معترضان آبان‌ماه نه به دست نیروهای امنیتی و پلیس، بلکه به دست افرادی در ارتباط با خارج کشور کشته شده‌اند.

خبرگزاری فارس گروه ۱۳ نفره در استان خوزستان را «تیم تروریستی وابسته به گروهک حرکة‌النضال که در اغتشاشات آبان ۹۸ فعالیت می‌کردند» معرفی کرده است.

گزارش این خبرگزاری همچنین شامل ویدئویی از اعترافات فردی با چهره نامشخص است که از تهیه سلاح و شلیک به سوی معترضان در این استان حرف می‌زند.

اعتراف تلویزیونی در ایران به‌ویژه در چند سال گذشته آن قدر به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراضات مردمی استفاده شده که بعید به نظر می‌رسد برای بسیاری از مردم ایران قابل باور باشد.

اعتراضات آبان‌ماه در ایران با سرکوبی بی‌سابقه روبه‌رو شد و به بازداشت هزاران نفر انجامید.

بررسی‌های رادیوفردا بر اساس جمع‌بندی سخنان مقامات رسمی جمهوری اسلامی و همچنین گزارش نهادهای حقوق بشری نشان می‌دهد که دست‌کم ۸۶۰۰ نفر در ۲۲ استان ایران بازداشت شده‌اند.

گرچه گفته شده که تمام بازداشتی‌ها به مراجع قضایی سپرده شده‌اند، تاکنون برای هیچ یک از آنها دادگاهی تشکیل نشده و اتهامات آنها در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.

در این میان آمار قربانیان آبان به دلیل طفره رفتن مقامات از ارائه رسمی آن بیش از همه توجه را به خود جلب کرده است.

در نبود آمار رسمی، تازه‌ترین مورد گزارش خبرگزاری رویترز بود که از مرگ ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات اخیر با مسئولیت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی حکایت داشت.

منابع: خبرگزاری‌های فارس و مهر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG