لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

اعتراضات در شهرهای ایران شبانه ادامه یافت


ادامه شبانه اعتراضات در رشت. هشتم دی
ادامه شبانه اعتراضات در رشت. هشتم دی

براساس گزارش‌ها، تجمع‌های اعتراضی روز جمعه در تعدادی از شهرهای ایران از جمله رشت، اصفهان، اهواز، قم، ساری، زاهدان، و قزوین پس از تاریک شدن هوا نیز ادامه یافته است.

در یکی از ویدئوهای منتشرشده از اهواز، مربوط به شامگاه جمعه، صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد و در ویدئویی از همین شب در رشت نیز صحنه‌هایی از درگیری نیروهای انتظامی با مردم دیده می‌شود.

برخی گزارش‌ها و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نیز از آغاز تجمعاتی در میدان انقلاب تهران و میدان آزادی کرمانشاه در بامداد شنبه و هم‌چنین حضور سنگین نیروهای انتظامی در میدان‌های اصلی شهر تبریز در بامداد شنبه حکایت دارند.

پس از تجمع‌های اعتراضی در تعدادی از شهرهای استان خراسان رضوی و مناطق اطراف در روز پنج‌شنبه، صبح روز جمعه هشتم دی نیز تجمعی اعتراضی در شهر کرمانشاه برگزار شد.

همچنین تجمعاتی در تعدادی از شهرهای ایران از جمله رشت، اصفهان، قم، ساری، قوچان، قزوین و اهواز برگزار شد و برخی از این تجمع‌ها پس از تاریکی هوا نیز ادامه یافت.

«مرگ برخامنه‌ای»، «رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «مرگ بر دیکتاتور»، «استقلال آزادی، جمهوری ایرانی»، «ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند»، «اسلام رو پله کردید، مردم رو ذله کردید»، «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حقوق ملت ما زیر عباست امروز»، «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران»، «سوریه را رها کنید، فکری به حال ما کنید» و «مرگ بر حزب‌الله» از جمله شعارهایی است که در این تجمع‌ها سرداده شده‌است.

«ای شاه ایران، برگرد به ایران» و «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره»، و «جمهوری اسلامی، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» از شعارهایی است که معترضان شامگاه جمعه، ازجمله در قم سر دادند.

تظاهرات در قم. هشتم دی‌ماه ۱۳۹۶
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:43 0:00

براساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی، مأموران نیروی انتظامی از معترضان می‌خواهند که تجمع نکنند و برخی از مردم به مأموران نیروی انتظامی اعتراض می‌کنند و به تجمع خود ادامه می‌دهند.

در برخی از فیلم‌های منتشر شده نیروی انتظامی با معترضان برخورد می‌کند. همچنین براساس فیلم‌های منتشر شده از برخی از تجمع‌ها از جمله تجمع در رشت تعدادی از نیروهای بسیج به معترضان حمله و برخی از افراد را دستگیر می‌کنند.

تجمع در شهرهای ایران از روز پنج‌شنبه با به خیابان آمدن شماری از مردم شهرهای استان خراسان رضوی از جمله مشهد، نیشابور و کاشمر و هم‌چنین شاهرود در استان سمنان با عنوان «تجمع نه به گرانی» آغاز شد و بر اساس آمار رسمی تنها در شهر مشهد ۵۲ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

به دنبال برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی در شهرهای مختلف ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه هشتم دی از حکومت ایران خواست به حقوق مردم از جمله حق بیان احترام بگذارد و خطاب به حکومت جمهوری اسلامی گفت که دنیا اعتراضات ایران را «زیر نظر دارد.»

هیچ گروه سیاسی در ایران برای شرکت در تجمع روز پنج‌شنبه در شهرهای استان خراسان رضوی فراخوان رسمی صادر نکرده بود.

برخی چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ازجمله شاهزاده رضا پهلوی، ولیعد پیشین ایران، و مریم رجوی، از رهبران ارشد سازمان مجاهدین خلق از این تجمع‌ها استقبال کرده‌اند.

تعدادی از امامان جمعه ایران اعتراض‌ها به گرانی را «به حق» دانسته و درعین حال تجمع‌کنندگان روز پنج‌شنبه در تعدادی از شهرهای استان خراسان رضوی را «آمریکایی، اسرائیلی و ضداسلام» و برگزاری تجمع «به بهانه گرانی» را «نقشه جدید دشمنان برای براندازی نظام» خواندند.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، تلویحاً تجمع روز پنج‌شنبه در مشهد را به مخالفان دولت نسبت داده و گفته‌است که «آغازکنندگان حرکت‌های خیابانی پایان‌دهنده آن نخواهند بود».

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، شامگاه جمعه در شاهرود با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر گفت: «بعد از شکست داعش، استکبار که نقشه‌های خود را بربادرفته می‌داند این بار با علم کردن سلطنت‌طلب‌ها می‌کوشد تا فتنه‌گری جدیدی را در ایران شکل دهد.» در ادبیات جمهوری اسلامی «استکبار» به ایالات متحده و هم‌پیمانان آنها اشاره دارد.

روز شنبه همچنین قرار بود نشست سران سه قوه برگزار شود اما روز جمعه اعلام شد که این جلسه به تعویق افتاده‌است. دربارهٔ دلیل تعویق این جلسه توضیحی ارائه نشده‌است.

ادامه شبانه تظاهرات در بجنورد. شامگاه جمعه ۸ دی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

XS
SM
MD
LG