لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

هشدار نماینده مجلس: گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی زمینه ساز شروع دور تازه اعتراضات است


تجمع اعتراضی بازنشستگان (عکس از آرشیو)
تجمع اعتراضی بازنشستگان (عکس از آرشیو)

محمدحسن آصفری، نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس روز شنبه هشدار داد که تورم و گرانی‌ها در ایران زمینه‌ساز شروع دور تازه‌ای از اعتراضات خواهد شد.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران تاکید کرد که عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در حوزه اقتصاد با «ضعف‌های متعددی» روبرو بوده و همین موضوع «زمینه ساز اعتراضات» خواهد شد.

در سال‌های اخیر ، به ویژه در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و آبان ماه سال ۱۳۹۸ بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراضات گسترده به وضعیت اقتصادی بودند.

محمدحسن آصفری در ادامه گفته است :«معتقدم با افزایش قیمت‌ها اعتراض‌های مردمی شکل جدیدی به خود می‌گیرد.»

او تصریح کرد که «نباید خیلی خوش باور» باشیم که مردم اعتراضی ندارند، چرا که مردم «جامعه نسبت به وضع اقتصادی اعتراض دارند.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی زمینه ساز شروع اعتراضات است، اگر در گوش خود پنبه کنیم و متوجه اعتراضات نباشیم، مردم که قسم حضرت عباس برای همراهی با نظام نخورده‌اند .»

طی هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به حکومت از کاهش تورم و بهبود وضع اقتصاد صحبت کرده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری مهر نیز روز دوشنبه گذشته در گزارشی از آخرین قیمت ۴۶ قلم کالای اساسی در شهر تهران در دو هفته پایانی شهریور منتشر کرد که مقایسه قیمت برخی کالاها، حکایت از تداوم گرانی طی دو هفته پیاپی دارد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی تاکید کرده است که «کالاها گران شد اما حقوق کارگران ترمیم نشد.»

در همین حال، بررسی آمارهای رسمی از جمله گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که «شاخص فلاکت» در پایان فصل بهار در بسیاری از استان‌های ایران روندی افزایشی داشته است.

نرخ تورم و نرخ بیکاری بالا که منجر به افزایش شاخص فلاکت شده است در کنار افزایش خط فقر در ایران، سقوط ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم، بیانگر دشوارتر شدن زندگی برای مردم در استان‌های مختلف ایران است.

در جریان اعتراضات سراسری ایران در واکنش به گرانی در دی‌ماه سال ۹۶، دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند.

اعتراضات به سهمیه‌بندی و گران شدن بهای بنزین نیز که از شامگاه ۲۴ آبان ۹۸ آغاز شد به سرعت به نقاط مختلف ایران گسترش پیدا کرد و به گفته منابع مختلف خبری و حقوق بشری صدها تن در این اعتراضات کشته و هزاران تن نیز بازداشت شدند.

در همین زمینه، آذرماه سال گذشته، علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیمای ایران در یادداشتی نوشته بود که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۸ «بیش از ۲۰۰ شهر بزرگ و کوچک کشور» درگیر اعتراض‌ها بوده‌اند.

پیش از این مقام‌های وزارت کشور و سپاه پاسداران به وقوع درگیری در ۲۷ تا ۲۹ استان در اعتراضات آبان ماه اشاره کرده بودند و یک نماینده مجلس از وقوع اعتراض‌ها در ۷۱۹ نقطه خبر داده بود ولی به تعداد شهرهای درگیر اعتراضات اشاره دقیقی نشده بود.

بااستفاده از سایت دیده‌بان ایران و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG