لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

آغاز سومین ماه اعتراضات سراسری با گسترده‌ترین تظاهرات شبانه در ده‌ها شهر ایران


اعتراضات در سنندج
اعتراضات در سنندج

تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشانگر ان است که با تظاهرات خیابانی در ده‌ها شهر در سراسر ایران، شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ آبان، اولین شب سومین ماه اعتراضات سراسری به گسترده‌ترین تظاهرات علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

با وجود خشونت حداکثری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از جمله شلیک مستقیم به سوی معترضان، مردم در بسیاری از شهرها مقابل نیروهای یگان ویژه، بسیج و سپاه پاسداران مقاومت کرده و آنها را به عقب راندند و در خمین خانه‌موزه روح‌الله خمینی را به آتش کشیدند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهند، معترضان دراین اعتراضات گسترده پنج‌شنبه شب در بیشتر شهرهای ایران شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»،«مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «حکومت بچه‌کش نمی‎خوایم، نمی‌خوایم» سردادند.

در تهران مناطقی صادقیه، تهرانسر، آریاشهر، بلوار فردوس، شهر زیبا، پونک، سعادت‌آباد، شهرک غرب، گیشا، چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر، شهرک اکباتان، تهرانپارس، نارمک، لویزان شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود.

شهر دماوند و همچنین جاده ساوه تیز از جمله دیگر مناطق استان تهران است که تظاهرات خیابانی مردم در آن جریان داشته است. در جاده ساوه، پس از حمله نیروهای امنیتی و بسیج، معترضان در پاسه یک پایگاه بسیج را به آتش کشیدند.

مناطق مختلفی از کرج از جمله خیابان‌های مرکزی این شهر و گوهردشت، رجایی شهر و کمال‌شهر نیز تظاهرات در جریان بود.

در مشهد، مردم معترض در چند منطقه از جمله بلوار صیاد، احمد آباد و بلوار سجاد به تظاهرات و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

در تبریز تظاهرات گسترده مردم در چند منطقه از این کلانشهر طی شامگاه پنج‌نشبه جریان داشت. شهرهای شیراز، اراک و خرم‌آباد، نیز شاهد تظاهرات ضد حکومتی مردم این شهرهاست.

شهرهای سنندج، سقز به عنوان شهرهایی که دو ماه پیش در ۲۶ شهریور اولین اعتراض‌های پس از کشته شدن مهسا امینی در آنان آغاز شد، در اولین شب از سومین ماه اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی بار دیگر صحنه تظاهرات گسترده مردمی بودند.

مردم در شهرهای بانه و قروه در استان کردستان نیز به خیابان آمدند و شهرهای کرمانشاه و پاوه در استان کرمانشاه نیز صحنه تظاهرات مردمی بوده است.
در استان آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد شاهد تظاهرات گسترده مردمی بوده است.

شهرهای اصفهان، فولادشهر، ویلاشهر و شاهین شهر از جمله شهرهای دیگری است که تظاهرات ضد حکومتی در آن شامگاه پنج‌شنبه ادامه یافت.

در شهر خمین استان مرکزی، خانه‌موزه روح‌الله‌خمینی پنج‌شنبه شب به دست مردم معترض به آتش کشیده شد.این شهر زادگاه روح‌الله خمینی، بنیانگذار و رهبر پیشین جمهوری اسلامی بوده است.

بسیاری از شهرها از جمله بابل و نور در مازندران، شهرهای رشت، لاهیجان، ماسال، فومن در گیلان، شهر کرمان، شهرهای بندرعباس، بوشهر، بندر گناوه، همچنین باغملک و ماهشهر در خوزستان در کنار شهرهای کرمان از دیگر شهرهایی هستند که پنج‌شنبه شب شاهد تظاهرات مردمی بوده است.

در استان ایلام نیز شهرهای آبدانان و مورموری شاهد تظاهرات علیه جمهوری اسلامی بودند.


XS
SM
MD
LG