لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

حضور گسترده نیروهای امنیتی در چند شهر و بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در چهلم پویا بختیاری


مراسم چهلم پویا بختیاری در بهشت سکینه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

مراسم چهلم پویا بختیاری در بهشت سکینه

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است شماری از کسانی که برای شرکت در مراسم چهلمین روز کشته شدن پویا بختیاری در تظاهرات آبان ماه، ‌به گورستان بهشت سکینه در کرج رفته بودند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است،‌ ماموران امنیتی در حال بازداشت حاضران در این مراسم دیده می‌شوند.

بنا بر اطلاعات و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، قطعه ۲۶ گورستان «بهشت سکینه» کرج، محل دفن پویا بختیاری، شاهد حضور «پلیس و نیروهای امنیتی با ماشین‌های زرهی و آب‌پاش» است.

در ویدئویی یک هلیکوپتر دیده می‌شود که بر بالای گورستان بهشت سکینه در پرواز است و نیروهای امنیتی در گوشه و کنار این گورستان مستقر هستند.

از سوی دیگر، اخبار دریافتی حاکی است که داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، محسن امیر یوسفی و رضا درمیشیان از جمله سینماگرانی بودند که امروز همزمان با چهلمین روز درگذشت پویا بختیاری و با وجود فضای امنیتی شدید در بهشت سکینه کرج حضور یافتند.

ماموران امنیتی روز دوشنبه هفته جاری پدر، مادر و بسیاری از اعضای خانواده پویا بختیاری را بازداشت کردند چرا که حاضر نشدند فراخوان عمومی برای حضور در مراسم چهلم فرزندشان را لغو کنند.

مادر بزرگ پویا بختیاری روز پنجشنبه با انتشار ویدئویی گفت روزشماری می‌کردم امروز بر سر مزار نوه‌ام بروم ولی ماموران امنیتی نگذاشتند که فاتحه بخوانم.

مادر بزرگ پویا بختیاری با اشاره به بازداشت اعضای خانواده‌اش گفت ماموران امنیتی هیچ کسی را راه ندادند و من هم خیلی التماس کردم که یک لحظه بروم فاتحه بخوانم ولی نگذاشتند.

وی گفت که شرکت‌کنندگان در این مراسم را آزار و اذیت کردند و اکثریت را زدند و نمی‌گذاشتند کسی به مزار پوریا بختیاری نزدیک شود.

مادر بزرگ پویا بختیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست خانواده‌اش را آزاد کنند.

ویدئوهای دریافتی از ایران نشان می‌دهد که معترضان در نزدیکی ماموران امنیتی اقدام به سر دادن شعارهای سیاسی کردند؛ شعارهایی از قبیل «مرگ بر دیکتاتور»، «این همه سال جنایت/ مرگ بر این ولایت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم/ رهبر قاتل را ستایش کنیم».

در همین حال،‌ راحله طارانی، فعال سیاسی ساکن کانادا،‌ به رادیو فردا گفت: خواهر او،‌ حوریه طارانی، که برای بزرگداشت برادرش به بهشت سکینه رفته بود بازداشت شده است.

برادر خانم طارانی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ کشته شده است.

در همین حال، گزارش‌ها از مناطق مختلف ایران حاکی از فضای امنیتی سنگین در روز پنجشنبه، پنجم دی، بوده است. چند تن از خانواده‌های کشته‌شدگان تظاهرات آبان ماه پیشتر اعلام کرده بودند که روز پنجم دی، مراسم چهلمین روز کشته شدن عزیزان خود را برگزار خواهند کرد.

بنابر برخی گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه همچنین یگان ویژه موتورسوار و افراد پیاده نقاب‌دار در فلکه دوم صادقیه (آریاشهر) تهران در بین مردم گشت می‌زنند.

وجود «جو امنیتی در اتوبان امام و حضور گسترده مأموران بر روی پل دماوند» و میدان کاج تهران از دیگر خبرهای رسیده از تهران است.

از بلوار قزل‌حصار کرج هم خبر می‌رسد که مأموران به تعداد بسیار زیاد و فاصله‌های کم از هم در امتداد این بلوار مستقر شده‌اند.

جو امنیتی در خیابان منتهی به فلکه گاز رشت، «مانور رعب و وحشت» در اندیمشک و حضور موتورسواران بر سرکوب در زاهدان از دیگر خبرهای دریافتی است.

در اصفهان نیز از روز چهارشنبه فضای سنگین امنیتی گزارش شده است.

دست‌کم دو روز است که در آستانه روز پنجم دی، خبرهایی از بازداشت اعضای خانواده کشته‌شدگان، افزایش فشار بر آنها و ایجاد جو امنیتی و همچنین قطعی اینترنت در برخی نقاط ایران منتشر شده است.

همزمان «یک منبع آگاه» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز چهارشنبه به خبرنگاری ایلنا گفت که «با دستور مراجع امنیتی» در این روز ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه در استان‌های البرز، کردستان، زنجان و فارس قطع شده‌ است.

این به معنای قطعی ارتباط تلفن‌های همراه در این استان‌ها با خارج از کشور است.

اما بامداد پنج‌شنبه، جمال هادیان، سخنگوی وزارت ارتباطات در توئیتی منکر این قضیه شد و در خصوص انتشار برخی اخبار به نقل از وزیر ارتباطات مبنی بر دستور برای قطع اینترنت در پنجم دی‌ماه نوشت: «نه چنین سخنی از سوی وزیر ارتباطات طرح شده و نه چنین دستوری از سوی قوه قضائیه یا سایر مراجع ذی‌صلاح صادر شده است.»

تا این ساعت از روز پنج‌شنبه هیچ یک از خبرگزاری‌های رسمی کشور خبر و گزارشی مربوط به چهلم قربانیان آبان‌ماه یا حضور نیروهای امنیتی برای مقابله با هر گونه اعتراض منتشر نکرده‌اند.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG