لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

دادگاه مردمی لاهه برای بررسی شکایت از سرکوب‌های آبان ۹۸ برگزار می‌شود


صحنه‌ای از اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در کرمان
صحنه‌ای از اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در کرمان

سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» اعلام کرده‌اند که بهمن امسال در شهر لاهه هلند «دادگاه بین المللی مردمی آبان»‌را برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردم ایران در آبان ۹۸ برگزار می‌‌کنند.

علاوه بر این سه سازمان، گروهی از حقوقدانان نیز روند تشکیل این دادگاه سه روزه را پیگیری می‌کنند.

در همین راستا، حمید صبی و رجینا پائولوس، دو حقوقدانی که برای جمع‌آوری مدارک و اسناد و همچنین اخذ شهادت از شاهدان سرکوب‌های آبان ۹۸ فعالیت دارند، از تمامی شاهدان عینی، افراد بازداشت‌شده و خانواده جان‌باختگان و زندانیان خواسته‌اند که با این دادگاه تماس بگیرند.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که سال گذشته با حضور مردم در خیابان‌های ده‌ها شهر و اعتراض به سیاست‌های حکومت همراه بود، به روایت خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۰۴ نفر از قربانیان را منتشر و تاکید کرده است که تعداد جان‌باختگان بیشتر از این برآورد است.

دادگاه مردمی لاهه؛ بررسی شکایت از سرکوب‌های آبان ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:23 0:00
لینک مستقیم

تاکنون گزارش رسمی از تعداد افراد بازداشت‌شده در جریان این سرکوب‌ها منتشر نشده است، ولی برآوردهای رادیوفردا نشان می‌دهد که بیش از هشت هزار نفر در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شدند.

در «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»‌ قضاتی از کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکا، اندونزی، انگلیس، لیبی و کانادا حضور خواهند داشت.

تشکیل چنین دادگاه‌هایی در کشورهای مختلف برای رسیدگی به پرونده‌های جنایت سابقه‌دار است و این دادگاه‌ها ضوابط بین‌المللی رسیدگی حقوقی را رعایت می‌کنند.

سازمان‌های پیگیر برگزاری این دادگاه می‌‌گویند که در جریان این دادگاه ۱۲۰۰ ویدئو و گزارش‌های تحقیقی سازمان‌ عدالت برای ایران و سازمان حقوق بشر ایران درباره نیروهای انتظامی و امنیتی از سلاح علیه معترضان و کشتار آنان را ارائه می‌دهند.

قضات حاضر در این دادگاه پس از شنیدن و ملاحظه شواهد، رای خود را درباره این صادر خواهند کرد که آیا مقام‌های جمهوری اسلامی مرتکب «جنایت‌ بین‌المللی» شده‌اند و کدام یک از مقام‌ها مسئول ارتکاب این جنایت‌ها هستند.

سازمان‌های پیگیر برگزاری این دادگاه از نماینده جمهوری اسلامی برای حضور در این دادگاه دعوت خواهند کرد ولی انتظار نمی‌رود که مقام‌های حکومت ایران به چنین دعوتی پاسخ مثبت دهند.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون گزارش رسمی و دقیقی درباره آمار جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها ارائه نداده‌اند و قوه قضاییه کماکان در حال رسیدگی به پرونده معترضان آبان ۹۸ و صدور حکم اعدام و زندان برای آنهاست.

XS
SM
MD
LG