لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

واکنش فعالان اصلاح‌طلب به اعتراضات اخیر


 مصطفی معین، وزیر سابق علوم در دولت محمد خاتمی
مصطفی معین، وزیر سابق علوم در دولت محمد خاتمی

همزمان با ادامه اعتراضات مردم در ایران که روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه، وارد هفتمین روز خود می‌شود، واکنش‌ها و توصیه‌های اصلاح‌طلبان کشور هم به رخدادهای اخیر ادامه دارد.

روز چهارشنبه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت‌وگویی با مصطفی معین، وزیر سابق علوم در دولت محمد خاتمی موسوم به دولت اصلاحات، داشت که در آن چنین نظر داده است که حق اعتراض برای مردم باید به رسمیت شناخته شود.

آقای معین در این باره گفت: «طبق قانون اساسی این حق را کلیت نظام باید به رسمیت بشناسد و در طرف مقابل، افراد معترض هم باید خواسته‌های خود را به دور از تخریب اموال عمومی، خشونت، هتک حرمت و توهین به مقدسات و هویت ملی کشورشان به صورت مدنی و آرام فریاد کنند.»

وزیر سابق علوم در این گفت‌وگو همچنین «جرقه» اعتراضات سراسری اخیر در کشور را «تحریکات و شعارهای مخالفان دولت در مشهد» دانست.

او گفت: «تحریکات و شعارهای مخالفان دولت در مشهد که از کنترل آنها خارج شد، جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن اعتراضات سراسری ناشی از خشم‌های فروخفته مردم و احساس تحقیر جوانان در اثر بیکاری و فقر و فسادهای گسترده در ساختار کشور بود.»

مصطفی معین در این باره توضیحی نداده است، با این حال به نظر می‌رسد اشاره او به حوادثی باشد که خبر احضار امام جمعه مشهد نیز از آن ناشی شد، خبری که دفتر این امام جمعه بعداً تکذیب کرد.

دور تازه از اعتراضات در کشور روز پنج‌شنبه هفته گذشته در شهر مشهد با شعارهایی درباره وضع اقتصادی بد مردم آغاز شد، اما خیلی زود شکلی سیاسی پیدا کرد و پای شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» نیز به میان آمد.

شنبه گذشته چند کانال در شبکه تلگرام از جمله کانال منسوب به غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، خبر دادند که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، احمد علم‌الهدی را به دلیل «اقدام پشت ‌پرده او در تجمع مشهد» به‌شدت توبیخ کرده و گفته است پرونده او را به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌کند.

ساعتی بعد وب‌سایت رسمی آقای علم‌الهدی چنین خبری را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه همچنین بیانیه حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری را منتشر کرد که در آن آمده است: «در چنین شرایطی که اعتراض‌ها به اغتشاش تبدیل شده... برخورد قانونی با آشوب‌ها، بدون اعمال خشونت و بدون ایجاد فضای امنیتی در جامعه، ضرورتی انکارناپذیر است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این اعتراضات و آشوب‌ها به زودی به پایان می‌رسد اما آرامش ظاهری پس از پایان این اعتراضات، نمی‌تواند به معنای رفع مسئولیت دست‌اندرکاران و حل کامل مشکلات و دغدغه‌های مردم باشد.»

روز چهارشنبه مصطفی تاجزاده، عضو جبهه مشارکت و از مقامات سابق وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، نیز در پیامی توییتری بر حق اعتراض برای مردم تاکید کرد.

آقای تاجزاده نوشت: «حاکمیت باید حق اعتراض علنی ایرانیان را به‌ رسمیت بشناسد، به مطالبات معترضان توجه و خود را اصلاح کند تا به سرنوشت امثال سوریه دچار نشویم.»

پیشتر محمدرضا خاتمی، برادر محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، نیز ضمن توصیه به مردم که «به سمت خشونت نروند» از دولت حسن روحانی خواسته بود که «به مردم انگ نزند و عصبانيت آنها را به رسميت بشناسد».

یک هفته پس از آغاز اعتراضات مردم در کشور، طبق آمار رسمی، بیش از هزار نفر بازداشت شده و دست‌کم ۲۲ نفر نیز جان خود را در درگیری‌ها از دست داده‌اند.

با استفاده از توئیتر و ایلنا. ف. دو

XS
SM
MD
LG