لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

حضور شماری از هنرمندان در جمع سوگواران و معترضان؛ ادامه انصراف‌ها از «فجر»


گروهی از سوگواران در برابر دانشگاه امیرکبیر به یاد جان‌باختگان شمع روشن کرده‌اند
گروهی از سوگواران در برابر دانشگاه امیرکبیر به یاد جان‌باختگان شمع روشن کرده‌اند

شماری از هنرمندان ایرانی به جمع معترضانی پیوسته‌اند، که پس از اقرار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به هدف گرفتن هواپیمای اوکراینی در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند. همزمان گزارش‌ها حاکی از افزایش انصراف‌ها از جشنواره‌های فجر است.

بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی جعفر پناهی، رضا درمیشیان، هدیه تهرانی، و برخی دیگر از بازیگران، کارگردانان و چهره‌های سینمایی به جمع سوگواران و معترضان پیوسته‌اند.

بسیاری دیگر از هنرمندان نیز در حساب‌های کاربری خود به رخدادها واکنش نشان داده، شدیدا از روند وقایع انتقاد کرده‌ و با بستگان جان‌باختگان و شهروندان ابراز همدردی کرده‌اند.

از سوی دیگر رخشان بنی‌اعتماد در حساب کاربری خود از «هشدار جدی نهادی امنیتی» در مورد برگزاری سوگواری برای جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داده‌است.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از «ادامه» انصراف‌ها از جشنواره‌های فجر در تهران است.

از چهره‌های مشهوری که روز شنبه انصراف خود را از جشنواری فجر اعلام کرد مسعود کیمیایی بود، که در اعتراض به شرایط کنونی ایران و سرنگونی هواپیمای مسافربری با شلیک پدافند هوایی سپاه، اعلام کرد از حضور در این دوره جشنواره فیلم فجر انصراف خواهد داد.

امیر احمد قزوینی، بازیگر تئاتر و سینما، در اینستاگرام خود نوشته «من امير احمد قزوينى با همين ته‌مانده‌ى عواطف انسانى‌ام از بازى در نمايش «پروانه الجزايرى» براى اجرا در جشنواره فجر انصراف مى‌دهم. مى‌دانم غيبت اين بنده حقير هيچ تأثيرى در شهوت تنديس‌خواهى خيلى از رفقا نمى‌گذارد. به حرمت چشمان ِ معصومِ «راستين» و «ری را» من كه نمى‌توانم ، حداقل امسال را نمى‌توانم، شما اگر مى‌توانيد خوشا به حالتان».


داوران بخش عکس جشنواره فجر نیز از حضور در آن انصراف داده‌اند.

کیارنگ علایی، از داوران عکاسی جشنواره تجسمی فجر، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است «در همدلی با قربانیان فاجعه اخیر و درک شرایط اجتماعی و حال عمومی جامعه انسانی و فرهنگی، ما، دبیر و هیات داوران بخش عکس دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر… از ادامه همکاری با این رویداد معذوریم».

مهدی فاتحی، از داوران بخش گرافیک جشنواره فجر نیز در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته «رنج از حد توان‌مان افزون شده! در شرایط فعلی نه تاب ادامه دادن داریم و نه توان خاموش نگریستن. از این رو ما دبیر و داوران بخش گرافیک جشنواره‌ی فجر، با احترام به روح درگذشتگان فجایع اخیر و با پوزش از کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، انصراف خود را از ادامه همکاری در این‌جشنواره اعلام کرده، آرزوی روزهای بهتری برای ایران عزیزمان داریم».

XS
SM
MD
LG