لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

حمایت برنی سندرز، کلینتون و گراهام از معترضان در ایران


در حالی‌که اعتراضات در ایران ادامه دارد، شماری دیگر از چهره‌های سیاسی ایالات متحده، حمایت خود را از تظاهرات مسالمت‌آمیز و شهروندان ایران ابراز کرده‌اند.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در رقابت‌های درونی حزب دمکرات، از جمله چهره‌های سیاسی‌ ایالات متحده است که حمایت خود را از «حق اعتراض» شهروندان در ایران ابراز کرده‌است.

آقای سندرز در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشته‌است: این حق همه مردم است که علیه دولت خود اعتراض کنند. دولت ایران باید به این حق احترام بگذارد و صدای هزاران ایرانی که در سراسر کشور برای فرصت‌های بهتر و آینده‌ای بهتر دست به تظاهرات زده‌اند، را بشنود.

رقیب آقای سندرز در جریان رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، هیلاری کلینتون نیز ساعاتی پیش از او، از معترضان در ایران حمایت کرده بود.

خانم کلینتون که پس از رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ بود، در توئیتر خود نوشته بود: مردم ایران و به‌خصوص جوان‌ها، برای آزادی و آینده‌ای که مستحق آن هستند، تظاهرات می‌کنند.

او افزوده بود: امیدوارم دولت آن‌ها برخوردی مسالمت‌آمیز داشته باشد و از انتظارات آن‌ها حمایت کند.

لیندسی گراهام، سناتور حزب جمهوری‌خواه، از دیگر افرادی‌ست که در ساعت‌های گذشته در مورد اعتراض‌ها در ایران سخن گفته‌است. سناتور گراهام در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است شهروندان ایران از سود ناشی از برچیده‌شده تحریم‌ها در پی توافق اتمی، برخوردار نمی‌شوند.

او افزوده است که حکومت ایران، درآمد ناشی از برچیده‌شدن تحریم‌ها را هزینه امور نظامی و «ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه» می‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا توصیه کرده، برخلاف سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین «که گفته بود نمی‌خواهد درگیر [موضوع اعتراضات] شود» عمل کند. او در بخشی دیگر از سخنانش افزوده است «مردم ایران، دشمن ما نیستند. آیت‌الله دشمن جهان است».

طی روزهای گذشته شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده از معترضان و اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در پیام تازه‌ای در توئیتر با اشاره به «اعتراض‌های گسترده در ایران» نوشت: «مردم بالاخره دارند متوجه می‌شوند که چگونه پول و ثروت‌شان دزدیده و خرج تروریسم می‌شود. به نظر می‌رسد دیگر چنین نخواهد ماند».

از سوی دیگر دولت ایران به این گفته‌ها واکنش نشان داده‌است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، دهم دی ماه، بدون نام بردن از رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته او «چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید» و «حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند».

اعتراضات اخیر در ایران، در روز شنبه گسترش بیشتری پیدا کرد و در جریان خشونت‌ها، دست‌کم دو نفر در شهر دورود در استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند. اعتراضات اولیه که جنبه اقتصادی داشت در اندک زمانی روندی سیاسی نیز به خود گرفت و معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت ایران شعار داده‌اند.

با استفاده از توئیتر، سی‌بی‌اس، پولیتیکو، رادیو فردا/ ت.ت
XS
SM
MD
LG