لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

حدیث نجفی که بود؟


«خیلی دوست دارم الان که دارم می‌رم آخرش وقتی چند سال گذشت خوشحال باشم رفتم تظاهرات و همه چی عوض شده.»

این صدا و آخرین پیام حدیث نجفی است معترض ۲۳ ساله‌ای که روز چهارشنبه ۳۰ شهریور بر اثر اصابت گلوله‌های مأموران حکومتی در کرج جان باخت.

افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید که او معترض بود و به خاطر مهسا امینی به خیابان رفت.

افسون نجفی: صورت خواهرم پر از گلوله‌های ساچمه‌ای بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم

برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما اما سه‌شنبه شب در گزارشی با تأیید کشته شدن حدیث نجفی توسط گلوله، رسانه‌های خارج از کشور را به کشته‌سازی متهم کرد و مدعی شد که حدیث نجفی توسط افراد ناشناس کشته شده است.

در این برنامه پدر حدیث نجفی نشان داده می‌شود که می‌گوید دخترش در «اغتشاشات»​ نبوده و او فکر نمی‌کند که پلیس دخترش را کشته باشد.

ویدئوی منتشر شده از مادر حدیث نجفی اما به وضوح از فشارها بر خانواده او حکایت دارد و روشن می‌سازد که پدر حدیث نجفی در چه شرایطی در مقابل دوربین صدا و سیما نشسته است.

او در این ویدئو که در اینستاگرام شیرین نجفی، خواهر حدیث منتشر شده، می‌گوید که پدر حدیث نجفی را «هر روز می‌برند دادگاه. روزی که جنازه دخترمان را نشان دادند پدرش را کتک زدند. یک کاری می‌خواستند بکنند پدرش هم بمیرد چون گفته بود چرا دختر مرا زدید».

حدیث نجفی که بود؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

پس از انتشار خبر جان‌باختن حدیث نجفی، در شبکه‌های اجتماعی عنوان شد که او همان دختری است که در یکی از ویدئوهای منتشر شده، موهایش را می‌بندد و به تظاهرات می‌رود. پس از آن‌که اعلام شد دختر آن ویدئو، حدیث نجفی نیست رسانه‌های وابسته به حکومت، کشته شدن حدیث نجفی را زیر سؤال بردند و صدا و سیما همین مسئله را شاهدی برای ادعای خود مبنی بر کشته‌سازی از سوی رسانه‌های خارج از کشور عنوان کرد.

افسون نجفی، خواهر حدیث اما در گفت‌وگو با رادیوفردا از شباهت‌های دختر این ویدئو با خواهرش می‌گوید و می پرسد «چون آن ویدئو حدیث نیست، یعنی حدیث را نکشته‌اند؟»

خانم نجفی می‌گوید که هنگام خاکسپاری خواهرش تنها صورت او را توانسته ببیند که پر از گلوله‌های ساچمه‌ای بود.

در برگه گواهی فوت حدیث نجفی نوشته شده است علت مرگ عملکرد وسایل جنگی در خارج از جنگ و اصابت گلوله.

مادر او در ویدئوی منتشر شده می‌گوید: به بچه من سه گلوله زدند. یکی از قلبش. یکی از شکمش و یکی هم از گردنش. کل صورت و بدنش پر از گلوله‌های ساچمه‌ای بود.

حدیث نجفی، طراحی دوخت خوانده بود و صندوقدار یک رستوران در مهرشهر کرج بود.

اعتراضات در ایران به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، وارد دومین هفته خود شده اما هیچ آمار دقیقی از جانباختگان این اعتراضات در دست نیست. رادیو فردا تاکنون هویت ۳۴ تن از جانباختگان را تأیید کرده است.

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG