لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

پدر کومار درافتاده: هیچ‌جا و با هیچ قانونی پسر ۱۶ ساله را با گلوله نمی‌زنند


«ما مردمان خاور‌میانه‌ایم، بعضی‌هایمان در جنگ كشته می‌شویم، بعضی در زندان، بعضی‌هایمان در جاده می‌میریم، بعضی در دریا، حتی بلندترین كوه‌ها هم، انتقام تنهایی‌شان را از ما می‌گیرند، چرا كه ما شغل‌مان مُردن است».

ترجمه‌ حمیدرضا ابک از شعر نشاط حمدان. از آخرین پست‌های کومار درافتاده در شبکه‌های اجتماعی است. نوجوان ۱۶ ساله‌ای که ۸ آبان بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای در پیرانشهر کشته شد.

حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که او را احضار کرده و از او خواسته‌اند بگوید فرزندش را گروه‌های کرد کشته‌اند. اما او تأکید می‌کند که کومارش را حکومت کشته است.

پدر کومار درافتاده: دولت، پسر مرا کشته و باید جوابگو باشد
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

او توضیح می دهد: مرا احضار کردند گفتند آن چیزی که آنها می خواهند من بگویم اما این در ذات من نیست. دولت، پسر مرا کشته و باید جوابگو باشد. گفتند گروهک‌ها زده‌اند گفتم اگر آنها زده‌اند چرا در همان زمان شما آنجا بودید. چرا جنازه‌اش را برداشتید. چرا موبایلش دست شما بود.

آقای درافتاده می‌گوید که در هیچ دنیایی و در هیچ قانونی، بچه ۱۶ ساله را با تیر نمی‌زنند.

در پست دیگری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود کومار نوشته بود «​باید زیست گاهی با یک گل سرخ، گاهی با دلی تنگ، گاهی با اندکی امید»​.

پدرش به رادیو فردا می‌گوید: پسر ۱۶ ساله من با دوستانش بیرون رفته بود. دو سه نفر بودند. ایستاده بودند. مأموران لباس‌شخصی با ماشین شخصی می آیند و آنها را می‌زنند. کومار را از یک متری زده‌اند. کل سمت راست بدنش کاملاْ ساچمه خورده بود. اینقدر از نزدیک زده بودند که پزشکی قانونی هم گفت از یک متری زده بودند.

پدر کومار درافتاده می‌گوید که در فرمانداری به او گفته‌اند پیکر پسرش را تحویل می دهند اما شستن پیکر و خاکسپاری‌اش بیشتر از یک ساعت نباید طول بکشد.

او فرزندش را شهید می‌نامد و می‌گوید که فرزندش برای آزادی رفته بود.

حسن درافتاده سپس خطاب به ماموران حکومتی می‌گوید: فقط می‌خواهم به ماموران دولت، این را بگویم که آنها خودشان بچه دارند آنها که بچه مردم را می‌زنند. آن مامور با چه وجدانی برای بچه خودش لباس می‌خرد بچه مرا می زند؟ با چه وجدانی بچه خودش را در آغوش می‌گیرد بچه مرا می‌کشد؟ با چه وجدانی در خانه می‌نشیند به بچه‌اش می گوید غذا بخور برای تو فلان چیز را می‌خرم ولی بچه مرا می‌کشد؟ خودش بنشیند قضاوت کند. کسی که بچه مرا کشت چطور به بچه خودش نگاه می‌کند وقتی که بچه مرا کشت؟ به وجدانش و به خدا می‌سپارم.

اعتراضات در ایران با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جرقه خورد، همچنان ادامه دارد، اما هیچ آمار دقیقی از جانباختگان این اعتراضات در دست نیست.

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG