لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اعتراضات به سرنگونی هواپیما؛ لغو کنسرت‌ها، نمایش‌ها، ادامه انصراف‌ها از «فجر»


روشن کردن شمع در سوگواری جان‌باختگان هواپیمای مسافربری؛ شیراز، یک‌شنبه ۲۲ دی
روشن کردن شمع در سوگواری جان‌باختگان هواپیمای مسافربری؛ شیراز، یک‌شنبه ۲۲ دی

اعتراضات در ایران به شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری ادامه دارد. در حالی‌که شهرهای مختلف ایران با وجود حضور سنگین نیروهای امنیتی محل برپایی تجمعات بودند، بر شمار هنرمندانی که از جشنواره‌های فجر، کنسرت‌ها و اجراهای هنری دیگر صرف‌نظر کرده‌اند نیز افزوده شده‌است.

روزهای شنبه و یک‌شنبه، مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت، و نیز شماری دیگر از بازیگران، گروه‌های تئاتری، داوران و دیگر کسانی که قرار بود در جشنواره‌های فجر حاضر شوند، اعلام انصراف کردند. انصراف‌ها همچنان ادامه پیدا کرده است.

روز دوشنبه خبر رسید که به خاطر حوادث اخیر شانزده گروه نمایشی نیز از بخش «دیگر گونه‌های اجرایی» جشنوارهٔ تئاتر فجر انصراف داده‌اند.

در همین حال، از جمله پگاه آهنگرانی، بازیگر، که گفته «با وجود این همه مصیبت که در ایام اخیر کام ما مردم را تلخ کرده، با دیگر دوستان و همکارانم همراه می‌شوم و در جشنواره فجر با هیچ عنوانی حضور پیدا نمی‌کنم».

فاطمه معتمدآریا،‌ بازیگر، هم در اینستاگرام خود نوشت: «صحنه همیشه خانهٔ ماست. این روزها به احترام زنان و مردان و کودکانِ از دست رفتهٔ سرزمین‌مان در این خانه سکوت می‌کنیم. من افسانه ماهیان انصراف گروه نمایش "بچه " از شرکت در جشنواره تئاتر فجر را اعلام می‌کنم.»

سارا بهرامی، دیگر هنرپیشه، نیز سخنان مشابهی را در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

مهدی کوشکی، طراح و نویسنده و کارگردان نمایش «شک» گفته به جشنواره نمی‌رود: «اکنون در مقابل صورت غمگین کشور و این قلب‌های شکسته، علاقه‌ای به شرکت در این جشنواره ندارم و با همدلی تمام اعضای گروه نمایش «شک» از جشنواره تئاتر فجر و این رویداد کناره‌گیری می‌کنیم».

جمال رحمتی، کارتونیست ایرانی، بیانیه‌ای از سوی جمعی از کارتونیست‌ها و طنزپردازان ایران، منتشر کرده و می‌گوید «ما جمعی از هنرمندان ایران ضمن اعتراض به رخدادهای اخیر، عدم حضور خود را در جشنواره فجر اعلام می‌کنیم».

در بخشی از این بیانیه آمده است می‌گوید «دو ماه اخير در ذهن ایرانیان تداعی‌کننده از بین رفتن جان صدها هموطن در اعتراضات آبان ماه، زير دست و پا ماندن ده‌ها نفر در مراسم تشييع، پرواز آسمانی هموطنان عزیزمان و حوادث بیشمار جاده‌ای شده، امید به آینده هر روز در وجودمان کمرنگ‌تر می‌شود و جمود و افسردگی بیش از پیش جامعه را در خود فرو می‌برد».

روز یک‌شنبه ارکستر آرکو به رهبری ابراهیم لطفی نیز اعلام کرد از شرکت در جشنواره موسیقی فجر انصراف داده است.

بنا بر گزارش‌ها از ایران لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان، نیز اعلام کرده از حضور در دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انصراف داده است.

کیوان ساکت، نوازنده ایرانی، نیز در اینستاگرام خود نوشته: «من به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم‌دیده سرزمین‌ام،‌ امسال در هیچ‌یک از جشنواره‌های هنری فجر نخواهم بود. نه به عنوان هنرمندِ شرکت‌کننده، نه در مقامِ داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار».

علیرضا عصار، خواننده و آهنگساز ایرانی، نیز در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرده کنسرت دی‌ماه خود را لغو کرده است: «از صمیم قلب به همه داغداران تمام اتفاقات تلخی که از آبان ماه تا الان در کشور عزیزمان ایران اتفاق افتاده و همه ما را عزادار و غمگین کرده است. من را در غم خود شریک بدانید».

پیش‌تر گروه کر شهر تهران که یکی از اعضای خود را در پرواز تهران‌-کی‌یف از دست داده نیز اعلام کرده بود اجراهای خود را لغو کرده‌ است.

علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی ایران، ۲۲ دی ماه اعلام کرد در همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی، از اجرای کنسرت دی‌ماه در تهران انصراف می‌دهد.

شماری از گروه‌های نمایشی و تئاتر نیز بخشی از برنامه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. برخی از آن‌ها نمایش‌های معمول خود را در روز دوشنبه نیز لغو کرده‌اند. از جمله چهره‌های شناخته‌شده، قطب‌الدین صادقی‌، نیز از اجرای نمایش «چنور» در تالار چهارسو در روز یک‌شنبه صرف‌نظر کرد.

XS
SM
MD
LG