لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

ایران و قطر در جریان سفر ابراهیم رئیسی به دوحه ۱۴ یادداشت تفاهم‌ امضاء کردند


ابراهیم رئیسی (چپ) در سفر به دوحه مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر قرار گرفت.
ابراهیم رئیسی (چپ) در سفر به دوحه مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر قرار گرفت.

ایران و قطر روز دوشنبه دوم اسفند در جریان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به دوحه ۱۴ یادداشت تفاهم‌ همکاری امضا کردند.

یادداشت تفاهم‌ برخلاف قرارداد، الزام‌آور نیست و تنها زمینه‌ای برای مذاکرات بیشتر برای رسیدن به قرارداد نهایی است.

یادداشت تفاهم‌های امضاء شده در زمینه‌های پروازهای هوایی، کشتیرانی، تجارت، رسانه، لغو روادید، برق، استانداردها، آموزش و فرهنگ است.

ابراهیم رئیسی پس از امضای یادداشت تفاهم‌های یاد شده توسط وزیران مربوطه اعلام کرد: «امروز ما همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساخت‌ها، فرهنگ و امنیت غذایی را گسترش دادیم».

سفر رئیسی به قطر، اولین سفر یک رئیس‌جمهوری ایران به این کشور طی ۱۱ سال گذشته بوده است.

رئیس‌جمهوری ایران در یک کنفرانس خبری مشترک با امیر قطر اعلام کرد سطح کنونی همکاری‌ها بین دو کشور متناسب با پیوندهای بالقوه نیست.

ابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس سالانه «مجمع کشورهای تولید و صادرکننده گاز» راهی قطر شده است.

رسانه‌های ایران قبلا از قول منابعی گزارش داده بودند که ایران در نظر دارد قرارداد انتقال گاز قطر به کشورهای دیگر را امضا کند، موضوعی که اتفاق نیفتاد.

بزرگترین میدان گازی جهان، پارس جنوبی (گنبد شمالی در قطر) میان ایران و قطر مشترک است و این میدان بیش از ۹۰ درصد گاز قطر و ۷۰ درصد گاز ایران را تولید می‌کند. قطر ۱۰ سال زودتر از ایران تولید از این میدان را آغاز کرده و تاکنون ۲.۵ برابر ایران تولید گاز داشته است.

قطر با صادرات سالانه نزدیک به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز مایع (ال‌ان‌جی)، بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان است و برای افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز تا سال ۲۰۲۵ آماده می‌شود. صادرات گاز ایران تنها ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال است.

قطر همچنین در میان کشورهای عرب خلیج فارس نزدیک‌ترین رابطه را با ایران دارد؛ اما آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد کل صادرات کشور به قطر در ۱۰ ماهه امسال تنها ۱۱۵ میلیون دلار بوده و در همین دوره حدود هفت میلیون دلار نیز واردات کالا از قطر داشته است. تجارت خارجی دو کشور نسبت به سال گذشته پیشرفتی نداشته است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، قطر در سال گذشته میلادی حدود ۱۵۶ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است؛ بنابر این سهم ایران از تجارت خارجی قطر به یک هزارم هم نمی‌رسد.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری ایران از آمادگی کشورش برای کمک به مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد.

رئیس‌جمهوری ایران درباره مذاکرات احیای برجام، ضمن تاکید بر این‌که آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌ها اثبات کند، دوباره بر «لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدن پرونده‌های سیاسی» تاکید کرد.

آمریکا بارها اعلام کرده که دولت جو بایدن نمی‌تواند در مورد عدم خروج دولت‌های آتی از برجام تضمین بدهد و از طرفی تنها تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو خواهد شد، نه تحریم‌های حقوق بشری، تروریسم و موشکی.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایرنا، گمرک ایران، صندوق بین‌المللی پول، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG