لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

وزیر اطلاعات در مورد اتهام ترور در دانمارک: «توطئه صهیونیستی» است


در ادامه واکنش مقامات ایران به اتهام طراحی یک ترور در دانمارک، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی این اتهام را «توطئه صهیونیستی» دانست و وزارت خارجه نیز ضمن «دعوت» سفیر سه کشور اروپایی در تهران برای «تحقیقات مشترک» در این باره اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران روز دوشنبه ۱۴ آبان، اتهام دانمارک مبنی بر تلاش نیروهای این وزارتخانه برای انجام یک ترور در این کشور را «توطئه صهیونیستی» برای « اثر گذاشتن بر روابط ایران با اتحادیه اروپا دانست».

موضعی که از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز بیان شده است.

وزیر اطلاعات ایران توضیح دیگری در مورد «توطئه صهیونیستی» نداد و به کشور و گروه مشخصی نیز اشاره نکرد.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده که کشورش «از تلاش ایران برای خرابکاری در اروپا پرده برداشته است».

مقام‌های دانمارکی می‌گویند وزارت اطلاعات ایران در پرونده تلاش برای ترور یکی از اعضای یک گروه جدایی‌طلب ایرانی در دانمارک دخیل است.

وزارت خارجه ایران در واکنش به این اتهام روز چهارشنبه هفته گذشته سفیر دانمارک را احضار کرده بود.

در همین حال شامگاه یک‌شنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که مدیرکل اروپای وزارت خارجه ایران، سفیران نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در تهران را به این وزارتخانه «دعوت» و آمادگی جمهوری اسلامی برای «انجام تحقیقات مشترک به‌منظور کشف واقعیات» را اعلام کرده است.

به گفته آقای قاسمی، این مقام وزارت خارجه ایران همچنین آمادگی جمهوری اسلامی برای «برای همکاری‌های جامع و گسترده از جمله در حوزه‌های امنیتی» را به این سه کشور اعلام کرده است.

به گفته بهرام قاسمی در این ملاقات همچنین جمهوری اسلامی بار دیگر به «پناه دادن» اعضای گروهی که «رسما مسئولیت» حمله به نیروهای مسلح در اهواز را «پذیرفته» اعتراض کرد.

پیش از این نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با وزیر خارجه دانمارک اتهام تلاش ایران برای انجام یک ترور در این کشور را رد و آمادگی جمهوری اسلامی را برای «همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن‌سازی ابعاد مختلف» این موضوع اعلام کرده بود.

دانمارک ضمن احضار سفیر ایران در کپنهاک و اعتراض به «طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام یک حمله در این کشور»، سفیرش را از تهران فرا خوانده است.

سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه هشتم آبان خبر داده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

پلیس دانمارک می‌گوید، دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش آزادیبخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

این اتهام در حالی مطرح شده که احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی» که از او به عنوان بنیان‌گذار «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» نام برده می‌شود، نیز روز ۱۷ آبان‌ماه ۹۶، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» پیش از این اعلام کرده که برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند.

پس از حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز، جمهوری اسلامی به حضور اعضای این گروه در خاک دانمارک اعتراض کرده بود.

«یعقوب حُر التستری» که خود را سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» معرفی می‌کرد، در گفت‌وگو با رادیو فردا این حمله مسلحانه را به گروهی موسوم به «مقاومت ملی الاحواز» نسبت داد.

در همین حال پس از این حمله، جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به حضور اعضای گروه «جنبش الاحواز» در خاک دانمارک اعتراض کرده و شبانه سفیر این کشور، سفیر هلند، و کاردار موقت سفارت بریتانیا را، در غیاب سفیر این کشور، احضار کرده بود.

با این حال گروه داعش رسماٌ مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و جمهوری اسلامی نیز در انتقام از این حمله چند موشک به مقر ادعایی این گروه در خاک سوریه پرتاب کرد.

اتهام مقامات دانمارک به جمهوری اسلامی چهار ماه پس از بازداشت یک دیپلمات ایرانی به اتهام دست داشتن در طرح حمله به نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس مطرح شده است.

در همین حال برخی تحلیل‌گران این موضوع و برخی اتفاقات دیگر از جمله گزارش‌ها درباره ترور محمدرضا کلاهی، عامل اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی را نشانه آغاز احتمالی دور تازه از ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور دانسته‌اند.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم، ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG