لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

درخواست فعالان حقوق بشر برای بازداشت رئيسی در صورت سفر به اسکاتلند


استروان استیونسون، نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا و برخی خانواده‌های زندانیانی که توسط حکومت ایران اعدام شده‌اند، در درخواستی رسمی از پلیس این کشور خواسته‌اند که در صورت شرکت ابراهیم رئيسی در نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو، رئيس جمهور ایران را به اتهام «نسل‌‌کشی و جنایت علیه بشریت» بازداشت کنند.

بیست و ششمین اجلاس تغییرات اقلیمی قرار است در روزهای ۹ تا ۲۱ آبان در شهر گلاسگوی اسکاتلند برگزار شود و نشست سران کشورهای دعوت شده قرار است روزهای ۱۰ تا ۱۱ آبان برگزار شود.

رسانه‌های ایران پیشتر خبر داده بودند که از ابراهیم رئیسی برای شرکت در این نشست دعوت شده، ولی هنوز گزارشی درباره شرکت قطعی او در این نشست منتشر نشده است.

آخرین باری که دولت ایران در مقام رئيس‌ جمهور در این نشست شرکت کرد، سال ۸۸ بود که محمود احمدی‌نژاد برای نشست تغییرات اقلیمی به دانمارک سفر کرد.

روزنامه تایمز لندن روز جمعه همچنین گزارش داد که علاوه بر نماینده سابق پارلمان اسکاتلند، پنج نفر از اعضای خانواده زندانیان سیاسی که توسط حکومت ایران اعدام شده‌اند، نیز درخواست بازداشت آقای رئيسی را امضا کرده‌اند.

ابراهیم رئيسی تاکنون فقط به تاجیکستان سفر کرده است و گزارشی از برنامه‌ریزی برای سفر او به کشورهای اروپایی نیز منتشر نشده است.

پیش از این، ۲۵ برنده جایزه نوبل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل بر «ضرورت تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق توسط سازمان ملل متحد برای بررسی جنایت عظیم کشتار» تابستان ۶۷ تأکید کرده و با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی «یکی از عاملان اصلی این کشتار» بوده، گفته‌اند که «در صورت عدم پاسخگویی بین‌المللی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در ایران ادامه خواهد یافت».

هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰، به‌ویژه در تابستان ۶۷، در زندان‌های اوين و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شيراز، اهواز و برخی دیگر از شهرهای ايران با دستور مستقیم آیت‌الله خمینی و با تصمیم هیئت‌های سه‌نفره که به هیئت‌های مرگ معروف شدند، اعدام شدند.

بسیاری از این اعدام‌شدگان از هواداران سازمان مجاهدین خلق و شماری از آن‌ها از هواداران دیگر گروه‌های چپ بودند که در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ زندانی شدند.

آمار دقیقی از این اعدام‌ها وجود ندارد اما بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۴۴۸۲ مرد و زن در فاصله دو ماه در ایران ناپدید شدند.

علاوه بر این در هفته‌های گذشته تجمعات مختلفی در اعتراض به به رسمیت شناخته شدن دولت ابراهیم رئيسی توسط کشورهای اروپایی برگزار شده و در این تجمعات بر لزوم پیگیری بر محاکمه او تاکید شده است.

رئيس جمهور ایران به انتقادات اخیر پاسخ نداده است، ولی پیشتر و در جریان اولین نشست خبری‌اش در ۳۱ خرداد امسال، در پاسخ به پرسشی درباره نقش خود در هیئت مرگ سال ۶۷ گفت: «اگر یک دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع می‌کند، او باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد.»

XS
SM
MD
LG