لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

بازرسی از چندین محل متعلق به ایرانی‌های «مظنون به جاسوسی» در آلمان


خبرگزاری آلمان گفت: مظنونین، اعضای سپاه قدس سپاه پاسداران هستند، اما دادستانی آلمان از تایید این گزارش‌ها خودداری کرد
خبرگزاری آلمان گفت: مظنونین، اعضای سپاه قدس سپاه پاسداران هستند، اما دادستانی آلمان از تایید این گزارش‌ها خودداری کرد

دادستانی فدرال آلمان رسما اعلام کرد که بامداد روز سه‌شنبه، ۲۶ دی‌، ۱۰ محل کار و زندگی متعلق به چند ایرانی «مظنون به جاسوسی» را بازرسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دادستانی آلمان، این بازرسی‌ها در چند محل در گوشه و کنار کشور آلمان انجام گرفته است. با این حال، دادستانی محل آنها را افشا نکرده است.

پیشتر، مجله فوکوس چاپ آلمان گزارش داده بود که این بازرسی‌ها در شهر برلین و همین طور در ایالات بادن‌ـ‌وورتمبرگ، باواریا و راین وست‌فالیا انجام شده است.

به گفته دادستانی آلمان، هنوز کسی در این ارتباط دستگیر نشده است.

ظن دست زدن به «اقدام جاسوسی» در این محل‌ها، دلیل بازرسی از آنها ذکر شده است.

در همین حال، خبرگزاری آلمان از گزارش‌هایی می‌گوید مبنی بر این که مظنونین، «اعضای سپاه قدس» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند، اما دادستانی آلمان از تایید این گزارش‌ها خودداری کرد.

در همین زمینه سخنگوی دادستانی آلمان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «به اعتقاد ما مظنونین به خواسته یک واحد اطلاعاتی مرتبط با ایران از افراد و نهادهایی در کشور [آلمان] جاسوسی می‌کردند.»

هفته‌نامه فوکوس گزارش داده بود که این افراد از «اسرائیلی‌های مقیم آلمان» جاسوسی می‌کرده‌اند؛ نکته‌ای که سخنگوی دادستانی از اظهار نظر درباره آن سر باز زده است.

مسئله جاسوسی از اسرائیلی‌ها در آلمان کمتر از دو هفته پس از آن مطرح می‌شود که وزارت خارجه آلمان روز ۱۹ دی‌ماه اعلام کرد که سفیر ایران را برای انتقاد به تلاش تهران برای جاسوسی از افراد و گروه‌های نزدیک به اسرائیل احضار کرده است.

برلین در آن زمان گفت که چنین اقداماتی کاملا غیرقابل قبول بوده و برخلاف قوانین آلمان است.

اما ایران احضار سفیر خود در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور را تکذیب کرد.

احضار سفیر ایران پس از آن رخ داد که یک پاکستانی فروردین‌ماه امسال به خاطر جاسوسی برای ایران در آلمان از سوی دادگاهی در برلین به چهار سال و سه ماه زندان محکوم شد.

حیدر سید مصطفی به دلیل جمع‌آوری اطلاعات از رئیس سابق انجمن آلمان‌-اسرائیل و همچنین یک استاد اقتصاد اسرائیلی-فرانسوی در پاریس برای نیروی قدس سپاه پاسداران مجرم شناخته شد.

XS
SM
MD
LG