لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

پرتاب «ماهواره نور ۳»؛ نماینده ایران در سازمان ملل «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» را رد کرد


IRAN-SPACE-DEFENCE
IRAN-SPACE-DEFENCE

پس از آنکه نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت خواندند، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، «برنامه موشکی و فضایی» ایران را «خارج از حوزه صلاحیت این قطعنامه» خواند.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران، تاکید کرد که جمهوری اسلامی «مصمم به ادامه فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی» است.

آقای ایروانی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای غیر مستند علیه خود در نامه سه کشور اروپایی را رد می‌کند»، افزود: «ایران هیچ‌گونه فعالیت مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انجام نداده است.»

نماینده جمهوری اسلامی ایران همچنین مسائل مطرح شده در نامه ۱۷ مهر ماه نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا به دبیرکل سازمان ملل را «ادعاهای بی‌اساس» و خواند و ادعا کرد که تاکید سه کشو اروپایی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط ایران ناشی از «تفسیرهای خودسرانه، گمراه‌کننده و غیرقابل توجیه» از این قطعنامه است.

نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور اروپایی عضو برجام، روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه، ۹ اکتبر ۲۰۲۳، در نامه‌ای خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل، پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط جمهوری اسلامی را نقض بند ۳ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند.

در این ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ایران خواسته شده تا «هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای» و همچنین «شلیک هرگونه موشک با استفاده از فناوری‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک» را دست‌کم تا ۸ سال پس از پذیرش برجام انجام ندهد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اما در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل از ابراز نگرانی سه کشور اروپایی درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را «بهانه‌ای پوچ» چون «ابراز نگرانی‌ از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» عنوان کرد.

امیر سعید ایروانی افزود که «جمهوری اسلامی ایران مصمم است به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی» برای «حفظ امنیت و منافع اجتماعی‌اقتصادی» خود ادامه دهد.

سپاه پاسداران روز ۵ مهر ماه مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» موشک ماهواره‌بر «قاصد» و قرار دادن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، همان روز بدون اشاره به مکان پرتاب این موشک ماهواره‌بر، گفت: «ماهواره نور ۳ هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع‌آوری سیگنالی دارد.»

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز پرتاب موشک ماهواره‌بر «قاصد» و «ماهواره نور۳» را یک «پیروزی» خواند.

پس از پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد، بریتانیا، عضو دایم شورای امنیت و یکی از سه کشور اروپایی حاضر برجام، روز سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه در بیانیه‌ای عنوان کرد که اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد «با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل» از ایران «برای پایان دادن به برنامه موشک‌های بالیستیک»، انجام شده است.

بریتانیا همچنین تاکید کرد که «اقدامات ایران» بار دیگر بی‌اعتنای جمهوری اسلامی ایران «به محدودیت‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد و تهدید جدی این رژیم برای امنیت جهانی را برجسته می‌کند.»

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای به پرتاب این موشک ماهواره‌بر واکنش نشان داد و افزود: «ما و شرکایمان مصمم هستیم تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کنیم.»

فرانسه، دیگر عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و سومین کشور اروپایی حاضر در برجام، نیز از تهران خواست به فعالیت‌های موشکی «بی‌ثبات‌کننده» خود پایان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۳ مهرماه، در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مطابقت ندارد و پاریس آن را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه افزود: «با توجه به نزدیکی فناوری‌های مورد استفاده برای پرتاب‌های فضایی و پرتاب‌های بالیستیک، این پرتاب مستقیما به پیشرفت نگران‌کننده ایران در برنامه موشک‌های بالیستیک خود کمک می‌کند.»

ایالات متحده نیز یک روز بعد از اقدام سپاه پاسداران در پرتاب «موشک ماهواره‌بر قاصد» به آن واکنش نشان داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۶ مهرماه با اشاره به اینکه «موشک‌ ماهواره‌بر دارای فناوری مشابه فناوری مورد استفاده در تولید موشک‌های بالستیک است»، گفت: «تداوم توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای منطقه و امنیت بین‌المللی است.»

آقای میلر با تاکید بر اینکه ایالات متحده نگرانی خود را درباره توسعه فناوری موشک‌های ماهواره‌بر توسط ایران مطرح کرده است، گفت که این فناوری مسیر را برای توسعه برنامه موشکی این کشور فراهم می‌کند» و « یک خطر مهم در راستای نگرانی‌ها از اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.»

پس از آن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۴ مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد ندارند تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران را که قرار بود ۱۸ اکتبر منقضی شوند، لغو کنند.

اشاره جوزپ بورل به یکی از بندهای غروب برجام است که بر اساس آن قرار بود در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ مطابق با ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا در قبال ایران که شامل «تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی» است، لغو شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما عنوان کرد که وزاری خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون به تعهدات خود در چارچوب توافق برجام پایبند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام (درم) حل نشده است.»

جوزپ بورل تاکید کرد که به همین دلیل « بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد خود را برای برنداشتن گام‌های مربوط به لغو تحریم‌های بیشتر در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرده‌اند.»

XS
SM
MD
LG