لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

نمایندگی ایران در سازمان ملل: اظهارات هیلی تهوع‌آور است


خانم هیلی ادعای ایران را مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده، «مضحک» خوانده است.
خانم هیلی ادعای ایران را مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده، «مضحک» خوانده است.

به‌دنبال درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت دربارهٔ تحولات ایران، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، اظهارات نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در این زمینه را «تهوع‌آور» خواند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل، در بیانیه‌ای آنچه را «نمایش» روز سه‌شنبه نیکی هیلی، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نامید، «اشک تمساحی تهوع‌آور» دانست.

این بیانیه، سخنان خانم هیلی و سایر مقام‌های آمریکایی دربارهٔ اعتراض‌های خیابانی اخیر در ایران را «حمایت از خشونت و اغتشاش» و «مداخله‌جویانه» نامیده و آن را «به شدت محکوم» کرده‌است.

در این بیانیه آمده که «این سخنان برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های شکست خورده آمریکا و متحدانش در منطقه بیان شده‌است و می‌خواهند از این طریق از مردم شجاع و شریف ایران انتقام بگیرد.»

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، مداخلات آمریکا در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد در ایران را «کارنامه‌ای خونین و ننگین» نامیده و افزوده که «تهدیدات و یاوه‌گویی‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل حمایت از خشونت‌طلبی و آتش‌افروزی در ایران محسوب می‌شود.»

این بیانیه همچنین ادعا کرده که «مردم ایران با وجود جوسازی‌های اخیر از حقوق و دستاوردهای انقلاب اسلامی حفاظت خواهند کرد.»

واکنش نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد پس از آن صورت می‌گیرد که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت دربارهٔ تحولات ایران شد.

وی با قرائت پست‌های شماری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی دربارهٔ معترضان گفت ادعای ایران مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده، «مضحک» است.

خانم هیلی با ستایش از آنچه «شجاعت فوق‌العاده» مردم ایران نامید، گفت که «آمریکا می‌خواهد صدای مردم ایران را تقویت کند» و «ما خواستار برگزاری یک نشست اضطراری هستیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در ادامه حمایت‌های خود از اعتراضات در ایران، از معترضان ایرانی به خاطر مقابله با آنچه حکومت «بی‌رحم و فاسد» جمهوری اسلامی نامید، ستایش کرد.

آقای ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: «مردم ایران سرانجام علیه رژیم بی‌رحم و فاسد ایران دست به اقدام زده‌اند. همه پولی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور {قبلی آمریکا} از روی نادانی به آنها {حکومت ایران} داد صرف تروریسم و پر شدن 'جیب' آنها شد.»

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا نیز از ایران خواست تا از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی رفع فیلتر کند.

استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده می‌خواهد «معترضان را تشویق کند تا به مبارزه برای آنچه که حق است ادامه دهند».

مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر بارها بر حمایت واشینگتن از معترضان در ایران تأکید کرده‌اند.

از جمله مایک پنس معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته که واشینگتن «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند، سخنی که به اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران بازمی‌گردد. جمهوری‌خواهان می‌گویند که دولت وقت آمریکا از مردم معترض در آن سال حمایت نکرد.

تظاهرات و اعتراض‌های خیابانی تاکنون در دست‌کم ۵۰ شهر ایران برگزار شده و معترضان شعارهایی علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی سر داده‌اند. سرکوب این اعتراضات تا روز سه‌شنبه ۲۱ کشته برجا گذاشته‌است و بیش از هزار تن نیز بازداشت شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG