لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

وزارت خارجه ایران نشست اتحادیه عرب در تونس را «مثبت‌تر» از گذشته توصیف کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران «حمایت اتحادیه عرب از تمامیت ارضی سوریه» در جریان بلندی‌های جولان را «اقدامی مثبت و امیدوارکننده» توصیف کرده، در عین حال بخش‌هایی از بیانیه سران اتحادیه در تونس را محکوم کرده‌است.

بهرام قاسمی ۱۲ فروردین ماه گفته است «ما تحولات مربوط به این نشست را در روزهای اخیر به صورت دقیق رصد کردیم».

اشاره سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به نشست ۱۱ فروردین ماه سران اتحادیه عرب در تونس است که در جریان آن تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، «محکوم» شده و بر حق حاکمیت سوریه بر این بلندی‌ها «تأکید شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای قاسمی گفته «رویکرد و فضای کلی نشست اخیر سرانِ این اتحادیه را مثبت‌تر از نشست‌های قبلی این اتحادیه ارزیابی می‌کنیم و دلیل آن را میزبانی و مدیریت خردمندانه و سازنده مقامات کشور تونس می‌دانیم».

البته در جریان این نشست انتقادهایی از ترکیه و ایران نیز مطرح شده‌است. احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، اظهار کرده که «دخالت‌های ترکیه و ایران» در منطقه باعث «طولانی‌تر و پیچیده شدن بحران‌ها» در کشورهای عربی شده است.

ابراز نگرانی اتحادیه عرب از آنچه «دخالت‌های» ایران در منطقه توصیف می‌شود، البته در سال‌های گذشته تکرار و بر آن تاکید شده‌است، هرچند امسال نام ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی آمده‌است.

بهرام قاسمی به این بخش از نشست اتحادیه نیز واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «طرح ادعای نادرست و بی‌پایه و اساس دخالت کشورمان در امور داخلی کشورهای عربی و ادعای مطرح شده درباره جزایر سه‌گانه ایران را به شدت رد و آن را محکوم می‌کنیم».

امارات متحده عربی ادعای مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را مطرح کرده و این موضوع بارها در گذشته با حمایت اتحادیه عرب همراه شده‌است. مقام‌های ایران همواره این ادعا را رد کرده و حمایت از آن را نیز محکوم کرده‌اند. در سال ۱۹۷۱/۱۳۵۰ و با خروج بریتانیا از این جزایر -که حدود ۷۰ سال آن‌ها را اشغال کرده بود- و تشکیل کشور امارات، ایران کنترل دوباره جزایر را به‌دست گرفت.

بهرام قاسمی در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر حملات و انتقادهای شدید را متوجه اسرائیل کرده و خواستار آنچه «وحدت جهان اسلام» نامیده، شده‌است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی و شماری از متحدانش با ایران قطع رابطه کرده‌اند و مقام‌های حکومت آن، به ویژه از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان، رویه‌ای مقابله‌جویانه در برابر تهران در پیش گرفته‌اند.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه سعودی، در نشست اخیر اتحادیه عرب در سطح وزیران، «مداخله‌های جمهوری اسلامی در کشورهای عربی» را «مهم‌ترین تهدید» برای دنیای عرب خوانده بود.

از سوی دیگر در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، برخی تغییرات چشم‌گیر در روابط نزدیک ایالات متحده با شماری از کشورهای عربی و نیز با متحد اصلیش در خاورمیانه یعنی اسرائیل، رخ داده‌است.

آقای ترامپ به سال‌ها سیاست دولت‌های مختلف آمریکا در مورد اورشلیم/بیت‌المقدس پایان داد، این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت کشورش را نیز به آن منتقل کرد. تصمیمی که با واکنش منفی شماری از کشورهای منطقه، و کشورهای غربی متحد واشینگتن روبه‌رو شد.

ترامپ پنجم فروردین ماه در جریان مراسمی در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را نیز به رسمیت شناخت. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته «اقدامات ایران در سوریه و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه از جمله حزب‌الله، جولان را به منطقه‌ای تبدیل کرده که پتانسیل تهاجم از آن (علیه اسرائیل) وجود دارد و ما نمی‌خواهیم شاهد حملاتی (از جولان) باشیم».

علاوه بر کشورهای عربی، اتحادیه اروپا نیز از پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان خودداری کرده‌است.

ایسنا، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG