لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

واکنش ایران به بیانیه گروه هفت: نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است


سران کشورهای عضو گروه هفت
سران کشورهای عضو گروه هفت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه از بخشی از بیانیه نهایی نشست سران کشورهای گروه هفت در آلمان که علیه جمهوری اسلامی بوده است، انتقاد کرد.

ناصر کنعانی بخشی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه هفت درباره جمهوری اسلامی ایران را «بی‌پایه، یکجانبه و ناعادلانه» خوانده و گفت، «این بیانیه عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

در بخشی از بیانیه پایانی سران کشورهای عضو گروه هفت آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌ها و تکثیر موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۴ در تایید توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران موسوم به برجام صادر شد. این قطعنامه از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه در واکنش به بیانیه نهایی کشورهای عضو گروه هفت گفته است: «برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست.»

ناصر کنعانی در ادامه تصریح کرد که چنین بیانیه‌هایی باعث نخواهد شد که جمهوری اسلامی دست از« مواضع» خود بردارد. وی در ادامه از کشورهای صادر کننده بیانیه خواسته است اقدامات «تنش‌زای خود» را متوقف کنند.

این در حالی است که ایران طی روزهای اخیر از دومین پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر «ذوالجناح» به فضا خبر داده است.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر از سوی ایران این اقدام را «ناقض قطعنامه شورای امنیت» دانسته بود.

احیای برجام

در بیانیه سران کشورهای عضو گروه هفت با تاکید بر این که «ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای» دست‌یابد٬ اضافه شده است٬ ما متأسفیم که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران هنوز از فرصت برای نتیجه‌گیری استفاده نکرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است، اعضای گروه هفت متعهد می‌شوند که با یکدیگر و با سایر شرکای بین المللی برای مقابله با تهدیدات ناشی از تشدید تنش هسته‌ای ایران و تقویت امنیت بین المللی همکاری کنند.

آنها تصریح کرده‌اند٬ اعضای گروه هفت همچنان معتقدند که «راه‌حل دیپلماتیک» بهترین مسیر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

در بخشی دیگر از بیانیه اعضای گروه هفت از ایران خواسته شده است به طور اساسی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به سرعت تعهدات خود را با ارائه اطلاعات فنی معتبری که آژانس برای شفاف‌سازی آن‌ها را می‌خواهد، اجرا کند.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بین ایران و کشورهای باقیمانده در برجام همراه با آمریکا در وین به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شد، اما این مذاکرات از سه ماه پیش متوقف شده است. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران بالاگرفته است.

بیانیه سران کشورهای عضو گروه هفت همزمان با دور تازه مذاکرات غیر مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه قطر منتشر شده است.

نقض حقوق بشر در ایران

سران کشورهای عضو گروه هفت همچنین در بیانیه خود نسبت به تداوم نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر نگرانی عمیق مشترک خود را درباره تداوم نقض حقوق بشر در ایران، از جمله دستگیری و بازداشت خودسرانه، و افزایش استفاده از مجازات اعدام در ایران را محکوم» می‌کنیم.

سران کشورهای عضو گروه هفت همچنین از ایران خواسته‌اند که به دستگیری و بازداشت خودسرانه اتباع خارجی و دوتابعیتی برای اهداف سیاسی پایان دهد.

معاون حقوق بشر دبیرکل سازمان ملل اخیرا با ارائه گزارشی جدید در پنجاهمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد پرشمار نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی را برشمرد و از جمله خبر داد که حکومت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۰۰ نفر را اعدام کرده است.

با استفاده از ایرنا و بیانیه گروه هفت
XS
SM
MD
LG