لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

واکنش ایران به اتهامات آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی: «نادرست و از سر خصومت»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پنجشنبه اول آذرماه اتهامات نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در خصوص مخفی کاری در ارتباط با تسلیحات شیمیایی را رد کرد و گفت، این اتهامات نادرست و از «سر خصومت و برای انحراف افکار عمومی» است.

به گزارش رویترز، کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه در لاهه گفته بود، آمریکا از دیرباز این نگرانی را داشته است که ایران برنامه تسلیحات شیمیایی دارد و آن را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گزارش نداده است.

نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنین تاکید کرده بود که واشینگتن این نگرانی را دارد که ایران در پی «برنامه‌ای برای تولید گاز اعصاب جهت استفاده در مقاصد تهاجمی» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این زمینه گفته است: نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه «اتهامات بی پایه و اساسی را طبق عادت مالوف و همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد که این اتهامات را قویا مردود می دانیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایراندر ادامه تاکید کرده است که آمریکا «این گونه اتهامات نادرست و ناراست را صرفا از سر خصومت» با ایران و«برای انحراف افکار عمومی جامعه بین المللی از نقض تعهدات و حمایت های مکرر خود از زرادخانه های شیمیایی» اسرائیل مطرح می‌کند.

به گفته بهرام قاسمی، نماینده ایران سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر اساس مقررات کنفرانس و پس از پایان مباحث عمومی به اظهارات نماینده آمریکا پاسخ خواهد داد.

نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنین ایران را متهم کرده بود که در دهه ۱۹۸۰ سلاح شیمیایی به لیبی منتقل کرده بود و حتی پس از آنکه لیبی در سال ۲۰۱۱ خود این موضوع را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام‌ کرد، تهران حاضر به اعلام این موضوع نشد.

این مقام آمریکایی همچنین از موشک‌های حامل مواد شیمیایی، خمپاره‌ها و بمب‌هایی با «اصالت» ایرانی کشف شده به عنوان «مدارکی» یاد کردکه نشان می‌دهد تهران قابلیت‌های خود در این زمینه را به طور کامل آشکار نکرده است.

در حالی آمریکا ایران را متهم کرده که «توان تسلیحاتی شیمیایی» خود را اعلام نکرده است که ایالات متحده با خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

مقام های آمریکایی می‌گویند که توافق شش قدرت جهانی با ایران که در سال ۱۳۹۴ نهایی شد، نتوانسته است به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران در خاورمیانه و همچنین به قابلیت‌های تسلیحاتی اتمی این کشور برای همیشه متوقف کند.

این در حالی است که در همین روز و در رویداد دیگری مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران به تعهدات خود در قالب برجام متعهد مانده است.

یوکیا آمانو تاکید کرد که این اهمیت بسیاری دارد که ایران همچنان به برجام و تعهدات خود در این زمینه پایبند است.

با استفاده از گزارش های ایرنا، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG