لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

وزارت خارجه ایران از دولت ترامپ خواست از «تنش‌آفرینی خطرناک» بپرهیزد


وزیر خارجه ایران و سخنگوی این وزارتخانه بامداد پنج‌شنبه، چهارم دی‌ماه، به هشدار اخیر رئیس ‌جمهوری آمریکا و همچنین فرماندهی ستاد مرکزی ایالات متحده علیه ادامه حمله موشکی گروه‌های نیابتی ایران در عراق واکنش نشان دادند.

وزارت خارجه ایران از دولت ترامپ خواست از «تنش‌آفرینی خطرناک» اجتناب کند و اعلام کرد که دولت آمریکا را «مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند».

در این ارتباط، صبح پنج‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با انتقاد از حضور نیروهای آمریکایی در عراق در توئیتی نوشت: «به خطر انداختن جان شهروندان‌تان در خارج از کشور توجه را از شکست‌های فاجعه‌بار داخل کشور منحرف نخواهد کرد.»

این اظهارات آقای ظریف در حالی بیان می‌شود که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز مرتبط بودن ایران با حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «بی‌اساس و ساختگی» دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند.»

یک‌شنبه هفته جاری سفارت آمریکا در «منطقه سبز» بغداد هدف دست‌کم هشت راکت قرار گرفت. این حملات خسارات مادی بر جای گذاشت، اما کسی کشته نشد.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، شامگاه چهارشنبه، این حملات را از سوی گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران دانست.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی سِنتکام در بیانیه‌ای گفت که این گروه‌ها، با نقض فاحشِ تمامیت ارضی عراق، به نمایندگی از منافع رژیم ایران عمل می‌کنند و تصریح کرد که ایالات متحده حکومت ایران را بابت مرگ هر نیروی آمریکایی که از سوی این شبه‌نظامیان صورت گیرد، پاسخگو می‌داند.

بیانیه سنتکام ساعتی پس از آن انتشار یافت که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا با ذکر این‌که «زمزمه‌هایی درباره حملات بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق به گوش ما می‌رسد»، هشدار داد در ارتباط با هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

با استفاده از ایسنا و توئیتر/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG