لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

ایران از سفر دونالد ترامپ به عراق انتقاد کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ششم دی ماه از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عراق انتقاد کرده و آن را « بی احترامی به حاکمیت ملی عراق» خوانده است.

دونالد و ملانیا ترامپ چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به عراق رفتند و با نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد دیدار کردند.

به گزارش ایرنا بهرام قاسمی در این خصوص گفته است که سفر رئیس جمهوری آمریکا به عراق «کاملا مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی - امنیتی» بوده و «انتقاد صاحب نظران و بی توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور» را در پی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در عراق گفته است که دولت ها و ملت های منطقه هیچگاه «اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز» برای «تفرقه افکنی» میان کشورهای منطقه را نخواهند داد.

دونالد ترامپ در جریان سفر خود به عراق و دیدار با نیروهای نظامی در پایگاه عین الاسد گفت: آمریکا حضور نظامی خود در عراق را حفظ خواهد کرد تا مانع بازگشت دوباره داعش (در عراق) شود و از منافع آمریکا محافظت کند وبه دقت هرگونه ظرفیت احتمالی شکل‌گیری دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همچنین ایران را نیز زیر نظر داشته باشیم.

به گزارش آسوشیتدپرس آمریکا هم اکنون در حدود پنج هزار و ۲۰۰ نیروی نظامی در عراق دارد.

در سال ۲۰۱۴ به دنبال پیشروی سریع نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش،در شمال غربی عراق، آمریکا به عراق نیروی نظامی اعزام کرد و با رهبری ائتلافی دست به حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه زد.

دونالد ترامپ در جریان این سفر خود با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق،دیدار نکرد.

در همین زمینه، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت که لغو این دیدار به دلیل مسائل لجستیکی بوده است و آقای ترامپ از آقای عبدالمهدی برای سفر به واشینگتن دعوت به عمل آورده است که نخست وزیر عراق این دعوت را پذیرفته است.

این در حالی است که سفر رئیس جمهوری آمریکا واکنش شماری از مقام‌های عراقی را در پی داشته است.

با استفاده از گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG