لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

حملات سایبری؛ واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا علیه وزارت اطلاعات


سفارت ایران در تیرانا
سفارت ایران در تیرانا

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه ۱۹ شهریور از تحریم‌های آمریکا علیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و وزیر این وزارتخانه انتقاد کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز جمعه وزیر و وزارت اطلاعات ایران را در رابطه با حمله سایبری ماه ژوئیه به زیرساخت‌های آلبانی تحریم کرد. پیش از این آمریکا، بریتانیا و سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو حملات سایبری به آلبانی را کار هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی دانسته و آن را به شدت محکوم کرده بودند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به تحریم‌های اعمال شده علیه وزیر و وزارت اطلاعات ایران گفته است که ایالات متحده حملات سایبری علیه آمریکا و منافع و زیرساخت‌های متحدانش را تحمل نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن اضافه کرده است: ایالات متحده همچنان به استفاده از تمام ابزارهای مناسب برای مقابله با حملات سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش ادامه خواهد داد.

واکنش ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیاینه‌ای این تحریم را محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.»

ناصر کنعانی اضافه کرده است که جمهوری اسلامی «در چارچوب حقوق بین الملل از تمامی ظرفیت‌ها» برای احقاق حقوق خود «در برابر این توطئه‌های شوم استفاده خواهد کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید، هکرهای مرتبط با وزارت اطلاعات در ژوئیه امسال، سیستم‌های کامپیوتری دولتی آلبانی را مختل کرده و دولت را مجبور کردند که ارائه خدمات آنلاین به شهروندان را متوقف کند.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، چهارشنبه هفته جاری در یک سخنرانی ویدئویی کم‌سابقه ایران را متهم کرد که در حملات سایبری به زیرساخت‌های این کشور دست داشته است. وی سپس به دیپلمات‌ها و کارکنان ایرانی دستور داد که سفارت ایران را تعطیل کرده و ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کنند.

تهران نیز به نوبه خود اقدام آلبانی در قطع روابط دیپلماتیک را محکوم کرده، و «ادعاهای بی‌اساس» را دلیل این اقدام تیرانا دانسته است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که دیپلمات‌های ایرانی در ساعات اولیه صبح روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور، پس از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران اسناد و مدارکی را قبل از ترک این سفارت سوزاندند.

به گزارش رویترز، پلیس ضد تروریسم آلبانی ساعتی پس از آن که دیپلمات‌های ایرانی اوراق را در داخل سفارت سوزاندند، ساختمان آن را بازرسی کردند.

نامه به دبیرکل سازمان ملل

در همین زمینه، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل گفت که «ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس» است.

امیر سعید ایروانی همچنین در این نامه «نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرموجهی که تحت پوشش ادعاهای بی‌اساس انجام می‌شود، هشدار داد.»

سفیر و نماینده دائم ایران در ادامه این نامه ورود پلیس آلبانی به «اماکن دیپلماتیک ایران را نقض آشکار تعهدات بین المللی آلبانی» دانسته است.

امیر سعید ایروانی گفته است که پلیس آلبانی «با توسل به زور و بدون رضایت ایران وارد نمایندگی های دیپلماتیک ایران در تیرانا شدند.»

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز ۱۳ مرداد گفته بود که حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

در همین زمینه، پژوهشگران شرکت امنیت اینترنت ماندیانت نیز می‌گویند که گروهی را شناسایی کرده‌اند که به‌گفته آن‌ها احتمالاً تحت حمایت حکومت ایران، جاسوسی سایبری انجام می‌دهد.

در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شده، پژوهشگران شرکت ماندیانت می‌گویند این گروه که «ای.پی. تی ۴۲» نام دارد، عملیات جمع‌آوری اطلاعات و نظارت را دست‌کم از سال ۲۰۱۵ انجام داده است.

بنابر این گزارش، این گروه مخالفان رژیم ایران را هدف می‌گیرد. از جمله این اهداف، اندیشکده‌ها، پژوهشگران، مقام‌های فعلی و سابق دولتی، روزنامه‌نگاران و اعضای جامعه مهاجران ایرانی است.

ماندیانت، وقوع دست‌کم ۳۰ مورد از این‌گونه عملیات را تاکنون تأیید کرده‌است. اگرچه پژوهشگران می‌گویند که شمار واقعی حملاتی که انجام شده، احتمالاً بسیار بیشتر است.

XS
SM
MD
LG