لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

«توافق» شورشیان و نیروهای مورد حمایت ایران برای تخلیه دو روستای شیعه‌نشین در سوریه


 عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

منابع شورشیان مخالف حکومت بشار اسد روز سه شنبه ۲۶ تیرماه گفته‌اند، شورشیان و مذاکره کنندگان مورد حمایت ایران بر سر تخلیه دو روستای عمدتا شیعه‌نشین محاصره شده در مقابل آزادی صدها مخالف زندانی نیروهای دولتی به توافق دست یافته‌اند.

این منابع به رویترز گفته‌اند، نمایندگان هیات التحریر الشام، یک گروه وابسته به جبهه النصرت و نمایندگان سپاه پاسداران توافق کردند که ساکنان محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب در شمال سوریه به مناطق دیگر سوریه منتقل شوند.

یک فرمانده محلی از نیروهای حامی بشار اسد نیز به رویترز گفته است، ۱۰۰ اتوبوس هم اکنون به سمت این دو شهر در حرکت هستند تا در حدود شش هزار نفر از ساکنان آنها به همراه ۳۰۰ علوی زندانی شورشیان را منتقل کنند.

یکی از شورشیان اسلامگرا نیز گفته است، ما در حال کار بر نحوه اجرای این توافق هستیم.

وی اضافه کرده است که ترکیه نیز در جریان این مذاکرات نقش داشته است.

در سال ۲۰۱۷ براساس توافقی هزاران ساکنان فوعه و کفریا خارج و به شهر حلب منتقل شدند و در مقابل حدود ۲۳۵۰ نفر از مخالفان مسلح، اعضای خانواده آنها و فعالان مخالف دولت سوریه، از دو شهر زبدانی و مضایا به ادلب منتقل شدند. اما انتقال و معاوضه هفت هزار ساکن باقی مانده این دو شهر در مقابل یک هزار و ۵۰۰ زندانی نیروهای دولتی تحقق نیافت.

یک منبع دیگرشورشیان نیز گفته است، مذاکرات برای این معاوضه با توجه خطر احتمال عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن برای پایان دادن به محاصره این دو شهر، از سر گرفته شد.

شورشیان همچنین می گویند، قرار است به زودی یک هزار و ۵۰۰ شورشی زندانی نیز آزاد شوند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته است و باعث آوارگی میلیون‌ها تن شده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG