لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

۱۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز آب؛ تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی به شدت افزایش یافته است


توزیع آب آشامیدنی در استان سیستان‌وبلوچستان
توزیع آب آشامیدنی در استان سیستان‌وبلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران با تکذیب اخباری مبنی بر انتشار «کوپن آب» برای آبرسانی سیار به روستاها گفته است «هنوز به شرایط کوپن نرسیده‌ایم».

حمیدرضا جانباز با این حال گفته است که شمار روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار «به شدت» افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روز یکشنبه ۱۳ تیرماه گفت در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد: بر اساس آمار به طور متوسط، بارش در شش حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته است.

ایران طی ماه‌های گذشته در کنار شیوع گسترده کرونا در کشور، با بحران کمبود گاز در پاییز و زمستان، خاموشی‌های گسترده برق از اواسط بهار و نهایتا بحران آب با آغاز فصل تابستان مواجه شده است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، سدهای آبی کشور با نیمی از ظرفیت فعال هستند و آقای جانباز نیز گفته است تامین آب شرب ۴۶۷ شهر وابسته به منابع آب سدها است.

او با بیان این‌که اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد، وضعیت تنش آبی به وجود می‌آید، گفته است در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و از میان آن‌ها ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

به غیر از خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد سفره‌های آب زیرزمینی ایران به خاطر استفاده افسارگسیخته به شدت تخلیه شده است.

مجله علمی معتبر «نیچر» اوایل بهار امسال با انتشار گزارشی، از تخلیه ۷۴ کیلومتر مربع از آب سفره‌های زیرزمینی ایران طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ خبر داده و گفته است این میزان آب، ۱.۵ برابر کل آب دریاچه ارومیه در اوج پرآبی آن در سال ۱۹۹۶ است.

در ماه‌های اخیر مسئولان دولت ایران بارها با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، خشکسالی را به عنوان علت اصلی بحران آبی در کشور عنوان می‌کنند.

اما مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، پیشتر با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور، دلیل بحران‌های موجود را «سوءمدیریت» دانسته است.

در این میان تاکنون هشدارهای زیادی نسبت به فرو نشست زمین در تهران و دیگر شهرهای کشور به خاطر تخلیه گسترده سفره‌های زیرزمینی آب منتشر شده است.

آقای جانباز در ادامه در رابطه با «کوپنی شدن» آبرسانی سیار به روستاها، این موضوع را تکذیب کرده و گفته است تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.

تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار در سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ مورد بوده و نشان می‌دهد امسال شمار روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار به شدت افزایش یافته است.

ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس ایران نیز با اشاره به «بحران آبرسانی» در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان، خواستار افزایش تانکرهای آبرسانی در این مناطق شده است.

آقای جانباز وضعیت آب در این استان را «حاد» توصیف کرده است.

اخیرا احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره بحران آب کشور گفته بود شاید ۲۰ سال آینده برخی از مناطق کشور برای زیست مناسب نباشد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، نیچر، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG