لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

اعلام حمایت برخی احزاب اصلاح‌طلب ایران از نامزدی همتی برای ریاست جمهوری


عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی

برخی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در ایران در بیانیه‌ای که سه‌شنبه شب منتشر شد از نامزدی عبدالناصر همتی برای مقام ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند.

در این بیانیه که با عنوان «ائتلاف جمهور» و سه روز پیش از برگزاری انتخابات در روز جمعه منتشر شد، ۱۵ حزب اصلاح‌طلب در ایران نوشته‌اند که «نه برای تایید عملکرد شورای نگهبان، که در اعتراض به این «صحنه‌آرایی خطرناک» در انتخابات می‌مانیم» و به آقای همتی رای خواهند داد.

جبهه اصلاحات شامل ۳۱ حزب و گروه پیشتر اعلام کرده بود که در این دوره نامزدی نخواهد داشت. این ۱۵ گروه بخشی از جبهه اصلاحات هستند.

در همین حال محمد خاتمی،‌ رئیس جمهور پیشین و رهبر اصلاح طلبان، نیز هنوز درباره شرکت در این انتخابات اعلام نظر نکرده است.

بیانیه «ائتلاف جمهور» کمتر از یک روز پس از آن منتشر شده است که جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه، ۲۵ خرداد، پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانسته بود بر سر حمایت از آقای همتی به اجماع برسد.

احزاب اصلاح‌طلب در بیانیه خود از مردم خواسته‌اند: «به عبدالناصر همتی رای دهید تا حق رای دادن، حق انتخاب کردن، حق انتقاد کردن و حق عزل کردن رئیس‌جمهوری بر جا بماند؛ تا جمهوری بر جای بماند.»

در این بیانیه ضمن هشدار در مورد این که «جمهوریت نظام در خطر است» آمده است:‌ «به همتی رای می‌دهیم تا با تقویت مشارکت ملت به افزایش مشروعیت دولت کمک کنیم.»

این در حالی است که بر اساس برآورد ایسپا وابسته به خبرگزاری ایسنا، میزان مشارکت در انتخابات روز ۲۸ خرداد «حدود ۳۴.۱ درصد» خواهد بود که این رقم از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان مشارکت محسوب می‌شود.

در روزهای باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰، فضای شهرها در ایران بسیار آرام به نظر می‌رسد و جز پوسترهای ابراهیم رئیسی، برخلاف رأی‌گیری‌های دوره‌های گذشته، هیچ اثری از تحرک انتخاباتی و اجتماعات بزرگ و پرشوری که قبلاً برگزار می‌شد، دیده نمی‌شود.

در همین حال رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، خبر دادند که محسن مهرعلیزاده، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از این رقابت‌ها کناره گیری کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد و با انصراف محسن مهرعلیزاده اکنون شش نفر دیگر در این رقابت‌ها باقی مانده‌اند.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی شش نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

XS
SM
MD
LG